Jamal Jermoumi: Meer samenwerken, ook met concurrenten
De watersnoodramp in Limburg voltrok zich midden juli, maar vandaag de dag zijn branchegenoten nog dagelijks in het gebied aan het werk. Een aantal van hen blikt terug op de afgelopen maanden: welke impact heeft de ramp op ze gehad en welke lessen kunnen we hieruit trekken? Deze week Jamal Jermoumi, senior schadebehandelaar bij Meijers.
Naam: Jamal JermoumiLeeftijd: 44 jaar
Opleiding(en): Economie/Administratie aan het Tinbergen College
Werkt bij: Meijers
Functie: Senior Schadebehandelaar
Sinds: September 2010
Bij wat voor soort schades is jouw organisatie/ben jij betrokken?
Opstal, inboedel/inventaris en bedrijfsschades.
Kan je een korte omschrijving geven van de meest bijzondere, aparte, opvallende schade of gebeurtenis waar jij bij betrokken was?
Een relatie van ons is exploitant van een casino. Op de beelden van de beveiligingscamera’s was precies te zien hoe het water het pand in stroomde. De snelheid waarmee het water zich door heel het casino had verspreid was ongelooflijk. Uiteindelijk heeft er ruim een meter water in het pand gestaan. Je kan je voorstellen wat een schade er is ontstaan aan het pand en voornamelijk aan de inventaris zoals elektronica van de gokkasten. De schade loopt in de tonnen.
Heb je ervaring met soortgelijke grootschalige calamiteiten? Zo ja, kan je parallellen trekken of juist verschillen aangeven?
Ik heb afgelopen jaren wel een aantal calamiteiten meegemaakt, ja. Voornamelijk storm, regen, hagel en sneeuwschades. Je merkt duidelijk dat het klimaat aan het veranderen is. Alles wordt extremer. De afgelopen watersnood was voornamelijk in Limburg. Terwijl andere calamiteiten soms het gehele land troffen.
Waar ben je het meest door geraakt?
De verhalen van de gedupeerden. Iedere relatie die ik sprak tijdens de watersnood had een triest verhaal. Vooral over spullen met een emotionele waarde. Als je dan het verhaal aanhoort, ja dat raakt je enorm..
Wat heeft je het meest verbaasd?
De kracht van het water. Verbazingwekkend om te zien wat er allemaal beschadigd is geraakt door het water. Bij sommige plekken had ik echt het idee van: hoe dan?!
Wat is volgens jou noodzakelijk om het schadeproces bij dit soort calamiteiten goed en snel te laten verlopen?
Om het proces goed te laten verlopen heb je teamwork nodig. De verschillende partijen moeten hun krachten bundelen. Zowel verzekeraars, makelaars, experts, contra’s, reconditioneringspartijen, reparateurs en niet te vergeten de overheid. Ieder moet zijn taak en verantwoordelijkheid pakken.
Zou jij bij een volgende calamiteit op dezelfde manier te werk gaan? Kan je je antwoord motiveren?
Ik denk in grote lijnen wel. Gezien het veranderende klimaat is het nog belangrijker om processen goed in te richten. Binnen het team waarmee ik samenwerk hebben wij een duidelijke taakverdeling. Het scheelt kostbare tijd op het moment dat je er moet zijn voor een gedupeerde. Je kan makkelijk schakelen met de verschillende partijen.
Welke lessen kunnen we (de markt, de overheid, de burger) leren uit deze ramp/dit soort rampen?
Ik denk voornamelijk dat wij meer moeten samenwerken. En daarmee bedoel ik ook met concurrenten.
SCHADE Magazine is ook benieuwd naar jouw ervaring met de watersnoodramp in Limburg. Wil je meewerken aan deze rubriek? Stuur dan een mail naar redactie@schade-magazine.nl.
Geplaatst op 09-11-2021
< VorigeVolgende >
Share on: