a.s.r. start nieuwe campagne: bewustwording van risico's op burn-out
In Nederland hebben 1,3 miljoen mensen burn-outklachten. Veel werknemers gaan gebukt onder een te hoge werkdruk. Ook steeds meer ondernemers en zzp’ers hebben werkstress door zorgen over het mogelijke verlies van inkomen of hun onderneming. Hierdoor ziet a.s.r. het psychisch verzuim verder toenemen. Vandaag start a.s.r. een campagne om mensen bewust te maken van het risico op een burn-out en het vroegtijdig herkennen van de signalen die hierop kunnen duiden.
Een burn-out is van alle leeftijden. Of het nu gaat om iemand in de dertig met een veeleisende baan en een druk sociaal leven of een werkende veertiger of vijftiger met opgroeiende kinderen en de zorg voor een zieke ouder. Wanneer iemand continu stress ervaart, kunnen er lichamelijke of psychische klachten ontstaan gevolgd door ziekte. Gelukkig is uitval door stress en burn-outklachten te voorkomen als de signalen vroegtijdig worden herkend en er op tijd iets aan gedaan wordt.
Ewout Hollegien, directeur Inkomen bij a.s.r.: "Ongeveer 75.000 ondernemers hebben bij a.s.r. een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Daarnaast hebben ruim 45.000 bedrijven hun werknemers verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. In het afgelopen jaar zagen wij een toename van het aantal klanten dat zich meldt door uitval vanwege stress en andere mentale klachten. En hoewel we al sinds een jaar of vijf zien dat het beroep op onze ziekteverzuimpolis en individuele soortgelijke verzekeringen jaarlijks met zo’n 4% toeneemt, heeft de coronacrisis deze ontwikkeling versneld. In 2020 steeg het aantal indicaties met 7%. Meer aandacht voor de psychische problemen van werknemers en ondernemers is van belang om deze trend te keren. Met onze campagne willen we daarom mensen meer bewust maken van het risico op een burn-out en het vroegtijdig herkennen van signalen."
Hella de Weger, manager Merk & Positionering bij a.s.r.: "Wat bij het thema burn-out vooral opvalt is dat 80% van de mensen het niet ziet aankomen, bij zichzelf of bij anderen niet, maar achteraf toch wel aanvoelde of zag dat de signalen er waren. Daarnaast merken we dat er ook nog een taboe rust op het thema om het bespreekbaar te maken. Als we de signalen kunnen herkennen en durven toe te geven aan twijfel, kunnen we uitval door stress en burn-out beter voorkomen. Gek genoeg worden gezonde twijfels, net als uitval door een burn-out, ook wel gezien als falen. Daar moeten we echt vanaf, zodat we meer aandacht hebben voor hoe het nu werkelijk met ons gaat. Als we een raar plekje hebben op onze huid, laten we dat ook checken. Dat zou je ook met twijfels over je mentale gezondheid moeten doen: twijfelen is gezond. a.s.r. helpt klanten daarom niet alleen bij uitval, maar ook als zij gezonde twijfels hebben."
De campagne is te zien op TV, radio, social media en in diverse online media. Daarnaast kunnen mensen de gezonde twijfeltest doen via www.asr.nl/gezondetwijfeltest.
< VorigeVolgende >
Share on: