Ontbreken van dekking door vertraging aan de grens tussen het VK en de EU

Sinds het Verenigd Koninkrijk in 2016 stemde voor een vertrek uit de Europese Unie, is bekend dat, na de formele afronding van de Brexit, vertragingen aan de grens en problemen in verband met grenscontroles onvermijdelijk zouden gaan worden. Tegen deze achtergrond brengt het ontbreken van een transportgoederenverzekering voor bederfelijke goederen door vertraging de reputatie van verzekeraars in gevaar aldus GlobalData, een toonaangevend data- en analyticsbedrijf.


Jazmin Chong, verzekeringsanalist bij GlobalData, zegt hierover: "De Brexit-overgangsperiode eindigde op 31 december 2020. Sindsdien wordt de handel naar en vanuit het Verenigd Koninkrijk opgehouden door vertragingen aan de grenzen, vooral in Frankrijk en Nederland. Als gevolg daarvan hebben de lange wachttijden aan de Britse grens geleid tot meer schade aan (bederfelijke) goederen."
 
In de UK SME Insurance Surveys van 2017 t/m 2020* van GlobalData blijkt dat het MKB toen al heeft aangegeven dat implicaties met betrekking tot Brexit en politieke en economische stabiliteit hun grootste zakelijke zorg waren. Dit veranderde natuurlijk in 2020, toen de COVID-19 pandemie in plaats daarvan hun grootste zorg werd. Toch bleef Brexit in 2020 een belangrijk punt van zorg voor het MKB met 23,8% van alle MKB die zich zeer of zeer ernstig zorgen maakten over de daaruit voortvloeiende economische gevolgen.
 
Mevrouw Chong vervolgt: "De impact van Brexit heeft de vraag doen rijzen of de dekking voor goederen in doorvoer van toepassing zijn op bederfelijke waren die door de vertragingen worden getroffen. Een dergelijke dekking heeft momenteel alleen betrekking op ongevallen met voertuigen en dekt het uitvallen van koelapparatuur. De meeste polissen zullen geen dekking bieden voor algemeen verlies, schade of kosten veroorzaakt door vertragingen."
 
De reputatie van verzekeraars zou eronder kunnen lijden als claims in verband met beschadigde en /of bederfelijke goederen als gevolg van vertragingen aan de grens worden afgewezen, waardoor klanten ontevreden zijn. Gezien de huidige economische problemen in verband met de pandemie zouden verzekeraars deze gelegenheid moeten aangrijpen om vertrouwen in de sector op te bouwen. 
 
Mevrouw Chong concludeert: "Het creëren van producten die een niveau van risicovermindering bieden voor de voortdurende vertragingen aan de grens en de daaruit voortvloeiende financiële verliezen helpen verzekeraars om klanten aan te trekken en te behouden voor de lange termijn." 
 
*Gebaseerd op GlobalData's 2017, 2018, 2019 en 2020 UK SME Insurance Surveys onder meer dan 2.000 bedrijven per jaar.
 
Geplaatst op 03-02-2021


Share on: