Taxibedrijf eist van Tesla 1,3 miljoen euro

Bios-Groep, één van de grootste Nederlandse klanten van Tesla, stapt naar de rechter en eist een schadevergoeding. Dit voor mankementen, onjuiste kilometerstanden en de slechte service.

Aan ongeveer twintig taxi’s mankeert wel iets, zoals met de stuurbekrachtiging of de aandrijfassen die het begeven. Zelfs de nieuwe auto’s hebben al heel snel een kapotte draagarm.

In de zomer van 2019 heeft een van de taxi's een probleem met de navigatie. Soms zit er een afwijking in de kilometers ten opzichte van de eigen administratie, in één geval zelfs van duizenden kilometers. Hierdoor kan het bedrijf ook nog eens veel problemen krijgen met de belastingdienst en toezichthouder ILT wegens fraude.

Bios heeft nooit eerder een leverancier voor de rechter gedaagd. Bios geeft aan dat Tesla de gemaakte afspraken uit 2014 niet nakomt. Volgens het Financieel Dagblad kocht Bios 72 Model-S wagens voor een bedrag van €5,7 miljoen. Daarvan werd €720.000 gesubsidieerd door RVO en de gemeente Amsterdam, dit om elektrisch rijden te stimuleren. Een belangrijk onderdeel van de deal is de actieradius. Schiphol eist dat taxi’s met een volle batterij minimaal vierhonderd km moeten kunnen afleggen. De taxi’s haalden deze afstand echter bij lange na niet.

Tesla en Bios bereiken in 2016 een compromis. De auto's worden ingeruild voor een nieuw en duurder type Tesla. De totale kosten voor Bios komen op ruim €7,9 miljoen en weer mede door een subsidie van de gemeente.

De auto’s worden vanaf november 2017 geleverd en de actieradius is in orde. Echter nu zijn er zoveel gebreken dat ze vaker in de garage staan dan op de weg rijden. Volgens een interview in het FD moeten er in 2018 meer dan 75 defecten worden hersteld. In 2019 nog eens bijna zestig. Het zijn vaak ook nog grote reparaties, zoals kapotte draagarmen of problemen met aandrijfassen, die een onveilige situatie op de weg kunnen opleveren.
De service is ook dramatisch slecht, sinds juni 2019 kan Bios niet eens meer bellen. Problemen moeten vanaf dat moment online worden ingevuld en daar krijgt men nauwelijks nog een reactie.

Tesla voert in 2019 een regel in dat Bios maar twee voertuigen tegelijk ter reparatie mag aanbieden. Wanneer er meer problemen zijn met auto's dan staan ze lang stil.  Alle kosten gaan wel door, zoals de salarissen van de taxichauffeurs. Voor Bios de druppel; zij stellen Tesla aansprakelijk voor €1,3 miljoen omzetverlies.

De zaak is ondertussen geëscaleerd en Tesla weigert nog iets aan de auto’s te doen. Volgens het FD wil Tesla niet inhoudelijk reageren op vragen van het FD over de klachten van de taxibedrijven en de schadeclaims die ze indienen.

 

Bron: FD en Bios groep
Geplaatst op 27-11-2020


Share on: