Zoewé Rozenblad: "Best bizar dat wij nu alweer de vijfde maand in zijn gegaan"

Zoewé Rozenblad is medewerkster Events & Communicatie bij de VNAB. Zoewé vertelt hoe zij deze bijzondere ofwel boeiende tijd ervaart.

Laatste werkdag op kantoor
Donderdag 12 maart was mijn laatste werkdag van de week op kantoor en vanaf maandag 16 maart is de VNAB thuis gaan werken. Op donderdag zei ik tegen mijn collega’s: "Tot volgende week." Het besef was er nog niet dat de ontwikkeling van het coronavirus toch ‘ineens’ zo snel zou gaan. Op vrijdag kregen wij een mail over de veranderingen op kantoor. De week erna heb ik mijn laptop opgehaald in een leeg pand, wat een heel apart gevoel met zich meebracht. Je hebt geen ‘afscheid’ kunnen nemen en je ziet je collega’s ineens maanden niet fysiek.  

Wennen
Voor veel van ons was het in het begin erg wennen. Voor bijvoorbeeld collega’s van mij met (jonge) kinderen is het werken in combinatie met zorg voor de kinderen moeilijk. Zij zitten voortdurend in een spagaat tussen werk en privé. Aan oudere kinderen kun je uitleggen dat je nu eerst een uurtje moet werken en dat ze daarna hun vragen kunnen stellen, maar kleinere kinderen hebben dat besef van tijd niet en willen nu aandacht. De collega’s proberen met hun partner elkaar gedurende de werkdag zoveel mogelijk af te wisselen. Ook moeten we niet onderschatten wat het doet met collega’s die alleen wonen. Zelf heb ik niet zoveel moeite met het thuiswerken an sich. Het kan soms een bepaalde rust met zich meebrengen. Wel baal ik ervan dat veel events niet zijn doorgegaan. Hier haal ik normaal gesproken de meeste energie, motivatie, uitdaging en plezier uit. Dit is de afgelopen tijd voor een deel weggevallen. Belangrijk is om dit dan terug te vinden in andere werkzaamheden.  

Wandelingen op afstand en digitale koffiemomentjes
Inmiddels begin ik steeds meer te merken dat mijn collega’s en ik aan de ene kant gewend zijn aan de situatie. Videobellen is een gewoonte geworden en een WhatsAppberichtje sturen wordt ingeruild voor de chat via Microsoft Teams. Aan de andere kant merk ik nu ook juist dat de sociale behoefte om elkaar weer te zien steeds groter wordt. Collega’s die bij elkaar in de buurt wonen maken bijvoorbeeld in de pauze samen een wandeling en we plannen digitale koffiemomentjes in. Wat ik vooral mis, zijn de grapjes tussendoor, persoonlijke praatjes, elkaar even direct iets kunnen vragen zonder omweg en beter op de hoogte zijn van dingen die spelen buiten mijn eigen team. Het thuiswerken maakt het werk toch minder levendig en persoonlijk. In deze tijden zijn ook vooral de kleine gebaren belangrijk. Ik werd bijvoorbeeld ontzettend blij van alle felicitaties van collega’s op mijn verjaardag die in het weekend viel. Het is waardevol dat zij er op zo’n moment aan denken. Bij de leden heb ik dit ook gemerkt. Ik vroeg het privéadres op bij de sprekers van de Lunch & Learns die eerder in het jaar hebben plaatsgevonden, om een presentje toe te sturen. Ik kreeg binnen een aantal minuten van iedereen een antwoord. Niet omdat zij nou zo graag het kleinigheidje wilde ontvangen, maar omdat zij lieten weten het te waarderen dat er aan zoiets wordt gedacht in deze tijd. Daar kreeg ik een enorme glimlach van op mijn gezicht.

ICT-systemen blijven doorontwikkelen
De ontwikkeling van de ICT-systemen, zoals het iDOSpl@tform, lopen gewoon door. Gelukkig wordt hier niet veel hinder aan ondervonden vanwege het coronavirus. Een uitdaging was bijvoorbeeld wel de sprintsessies. Hiervoor is input nodig vanuit de leden. Na uitzoeken en testen van online vergadersystemen, hebben er inmiddels diverse succesvolle sessies plaatsgevonden.

Kennispijler krabbelt weer op
Vanuit onze kennispijler zijn er helaas veel projecten stilgelegd en/of verplaatst. Voor deze initiatieven wordt er veel samengewerkt met o.a. hogescholen. Mijn collega merkte dat zij uiteraard in de beginperiode heel andere prioriteiten hadden. Gelukkig zijn de scholen ook weer een stuk verder en zijn er mogelijkheden om bijvoorbeeld de gastlessen over onze branche, die leden van de VNAB verzorgen, binnenkort weer (digitaal) op te pakken. Toch zijn er ook projecten die juist in deze tijd stappen hebben gemaakt, zoals het vormen van een redactieteam voor de VNAB vakbekwaamheidsstool. Er zijn inmiddels diverse artikelen en content ontwikkeld voor de tool en de voorbereidingen voor de VNAB Visie zijn ook in volle gang.
 
Binding met de leden
Ontmoeten en verbinden is een belangrijk aspect van de VNAB. Dit gebeurt voornamelijk via onze events die enorm door onze leden worden gewaardeerd. In deze tijd is het lastig om in een glazen bol te kijken en beslissingen te nemen. Ik merkte in het begin dat men eigenlijk niet zo goed wist hoe je digitaal dingen aanpakt en er daardoor werd ‘gewacht’ tot alles weer op de oude manier voortgezet kon worden. Toch zie je snel genoeg dat je niet af kan wachten, maar actie moet ondernemen. 

Online events
Alle events t/m juni hebben we al geannuleerd, maar op dit moment zijn wij bezig met een plan om de VNAB events vanaf september weer op te pakken. De insteek is om dit voornamelijk digitaal te doen, maar met de heropening van het VNAB kennis- en ontmoetingscentrum is er fysiek ook weer wat meer mogelijk. Er is een coronaprotocol opgesteld en er zijn plattegronden van de nieuwe zaalindelingen beschikbaar. Er hebben al een aantal online events plaatsgevonden, waaronder de Algemene Ledenvergadering, HR bijeenkomsten en de overleggen met werkgroepen en commissies. Deze zijn goed verlopen en dit geeft moed om de digitale wereld van events in te stappen. Wat ik vooral fijn vind, is dat ik mij weer gericht op events kan gaan focussen en ergens naartoe kan werken. Het is inspirerend en leerzaam om te ontdekken hoe digitale events werken. Ik vind het leuk om op een creatieve manier met de huidige situatie om te gaan en ook te zien dat sommige dingen eigenlijk ook beter, handiger en/of makkelijker kunnen dan hoe wij ze eerst deden.  

Geplaatst op 17-07-2020

< VorigeVolgende >


Share on: