Probleem bij aansprakelijkheid zakelijke e-bike

Aansprakelijkheid van een zakelijke e-bike voor bijvoorbeeld maaltijdbezorgers moet door een ondernemer zelf worden geregeld. E-bikes die zakelijk worden ingezet, vallen niet onder de standaard aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven.

Een pizzabezorger rijdt met zijn elektrische bezorgfiets een voetganger aan. De voetganger loopt hierbij een dwarslaesie en hersenletsel op. Het slachtoffer is een autorijschoolhouder en deze lijdt hierdoor ook veel economische schade. De eigenaar van de pizzeria wordt aansprakelijk gesteld en neemt hierbij aan dat de schade wordt vergoed uit zijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Dit blijkt echter niet het geval. De ondernemer kan de schadevergoedingen die hij moet betalen niet aan en zijn zaak gaat uiteindelijk failliet.

Dit is een praktijkvoorbeeld van Letselschadebureau Kloppenburg. Door de snel stijgende verkoop van elektrische bezorgfietsen komt een hiaat aan het licht in het verzekeringsstelsel. Niet alle ondernemers zijn op de hoogte dat zakelijk inzetbare e-bikes niet onder de standaard aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven vallen. Tevens ook niet onder de wet die regelt dat er voor motorrijtuigen een aansprakelijkheidsverzekering verplicht is. Het blijkt dus dat voor zakelijke e-bikes een speciale verzekering moet worden afgesloten. 


Aansprakelijkheid
In de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorvoertuigen (WAM) is opgenomen voor welke voertuigen een verzekeringsplicht geldt. Voor speed-pedelecs (e-bikes > 25 kilometer per uur) is die verplichting er wel, maar niet voor e-bikes (tot 25 kilometer per uur). Bij particulier gebruik valt een schade die wordt veroorzaakt door de bestuurder van de e-bike onder de dekking van de Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren (AVP). Schade die wordt veroorzaakt wordt tijdens zakelijk gebruik, echter, is uitgesloten van de AVP-dekking.
Bij de Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven (AVB) hebben verzekeraars met elkaar afgesproken dat motorrijtuigen niet onder de dekking vallen, omdat die gedekt worden door de WAM. Maar e-bikes vallen buiten de WAM-verplichting, en vallen zo tussen wal en schip.


Vooral kleine ondernemers die met bezorgen beginnen, zijn kwetsbaar, zegt expert personenschade Edwin van Slooten van Letselschadebureau Kloppenburg. “Zij nemen vaak geen assurantieadviseur in de arm en sluiten verzekeringen rechtstreeks via direct writers af.” De aanrijding van de pizza-koerier met een voetganger is het enige praktijkvoorbeeld dat hij kent waarbij het mis ging met de aansprakelijkheid.


Er is weliswaar een registratie van cijfers, maar het is nog een betrekkelijk nieuwe markt, waardoor er nog weinig cijfers bekend zijn. De kans bestaat dat er inmiddels meerdere gevallen zijn, omdat veel horecaondernemers in de coronacrisis zijn gestart met bezorgen. Volgens Horeca Nederland is het nog onbekend om hoeveel ondernemers het gaat; de vraag naar elektrische bezorgfietsen, in ieder geval, is de laatste maanden flink gegroeid. “Het verbaast me dat de aansprakelijkheid voor zakelijke e-bikes nog niet goed is geregeld.”


Volgens het Verbond van Verzekeraars is het vrijstellen van e-bikes voor de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorvoertuigen in 2006 verwarrend. De meeste verzekeraars hebben na die vrijstelling het aansprakelijkheidsrisico voor e-bikes in de particuliere aansprakelijkheidsverzekering opgenomen, maar zakelijk gebruik is een heel ander aansprakelijkheidsrisico. Ondernemers zijn zelf verantwoordelijk om uit te zoeken of ze goed zijn verzekerd.”

NOS
Geplaatst op 24-07-2020

< VorigeVolgende >


Share on: