OnderhoudNL: omzetverwachting daalt, werkgelegenheid onder druk

Leden van Onderhoud.NL, de brancheorganisatie voor schilders en onderhoudspecialisten, maken zich zorgen over de ontwikkeling van de omzet en de werkgelegenheid in de branche. Gemiddeld verwachten de bedrijven een omzetdaling van 6,2% voor heel 2020.

Iets meer dan de helft van de leden verwacht desalniettemin de omzet op peil te kunnen houden. Ook de werkgelegenheid staat onder druk, aldus de bedrijven. De werkgelegenheid is op dit moment nog goed in balans, maar er zijn voor het eerst in lange tijd meer bedrijven negatief dan positief gestemd over de ontwikkelingen. Dit blijkt uit het online OnderhoudNL Ondernemerspanel.

De omvang van de orderportefeuille is op dit moment nog gemiddeld 20 weken. Het beeld wordt daarbij licht vertekend door het naar voren halen van opdrachten. OnderhoudNL heeft met haar campagne #onderhoudkandoor bij opdrachtgevers sterk aangedrongen werk niet uit te stellen of zelfs naar voren te halen om overig werk dat wegvalt zoveel mogelijk op te vangen. 

Laagseizoen en binnenwerk 
Door de thans nog heersende onzekerheid verwachten veel bedrijven dat het komende laagseizoen een terugloop in de omzet en werkvoorraad zal laten zien. Daarom heeft OnderhoudNL deze week de campagne “Zomer? Vooruit met die Winterschilder” al gestart, om de reservering van het binnenwerk dat vaak in het laagseizoen wordt verricht te stimuleren. Er is daarnaast ten behoeve van alle onderhoudswerk, binnen en buiten, een op het protocol aanvullende handleiding, werkinstructie, stroom- en communicatieschema en Webinar samengesteld om veilig door te kunnen blijven werken onder de anderhalvemetermaatregelen. Het is daarom op dit moment één van de eerste en meest complete protocollen. 

Het Ondernemerspanel 
OnderhoudNL wil de invloed van de economische omstandigheden op de schilders-, onderhouds-, glas- en metaalconserveringsbranche graag in de gaten houden. Daarom wordt de conjuncturele ontwikkeling twee keer per jaar gemeten via een digitale enquête onder leden, het zogenoemde Ondernemerspanel. De enquête wordt uitgevoerd door USP Marketing Consultancy. 
Geplaatst op 10-07-2020

< VorigeVolgende >


Share on: