Vijf trends transformeren de dynamiek van verzekeringsdistributie in Europa

Vandaag lanceert MarshBerry een nieuw rapport over verzekeringsdistributie in Europa. In samenwerking met het onderzoeksbureau Bcon heeft MarshBerry de distributiemarkt voor de 27 EU-landen en het Verenigd Koninkrijk gedetailleerd in kaart gebracht. Voor het eerst komen alle cijfers over het aantal actieve intermediairs en marktaandelen samen in één rapport.

Het rapport schetst verder een helder toekomstbeeld van de branche. In heel Europa verandert de intermediaire markt razendsnel: van gefragmenteerd naar geconsolideerd en van nationaal naar internationaal. 

Marcel van Dijk, Director bij MarshBerry, licht het belang van de Europese distributiemarkt toe: “In Europa wordt 55% van de verzekeringsproducten gedistribueerd  door het intermediair. In ruim 30% van de gevallen gaat het om onafhankelijke adviseurs. Europa blijkt een duizelingwekkend aantal van 900.000 intermediairs te tellen. Dat is één intermediair voor iedere 600 inwoners.” Hoewel er grote verschillen zijn tussen landen, is het verzekeringsintermediair over heel Europa sterk gepositioneerd. Daarbij merkt Van Dijk op dat éénmansbedrijven en verbonden bemiddelaars de grote meerderheid vormen.
 
Trends die transformatie versnellen
Naast gedetailleerde cijfermatige inzichten, gaat het rapport in op de vijf belangrijkste trends die het verzekeringsintermediair transformeren. Steeds strengere regelgeving en toezicht op het vlak van transparantie, data-integriteit en beloningsmodellen is daar één van. Van Dijk: “Ook moeten we ons de komende jaren voorbereiden op een forse uitstroom van personeel door de sterke vergrijzing. En het vinden van gekwalificeerde mensen wordt steeds moeizamer.” Een andere interessante trend is de vervagende scheidslijn tussen verzekeraar en intermediair. “Intermediairs worden groter en nemen als volmachten de klassieke rol van acceptatie en productontwikkeling van verzekeraars over. Ook zie je steeds meer dat ze rechtstreeks met internationale herverzekeraars zaken gaan doen.”  
 
Een grote uitdaging voor de branche is digitalisering en de toepassing van nieuwe technologieën, zoals AI, om relevant te blijven. “Op het vlak van digitalisering hebben we als branche een been bij te trekken. Uit het MarshBerry onderzoek blijkt dat het verzekeringsintermediair nog onvoldoende weet te voldoen aan de verwachtingen van de digitaal georiënteerde consument.” De behoefte aan kapitaal en schaalgrootte voor investeringen in digitalisering draagt weer bij aan de nog altijd belangrijkste trend.
 
Consolidatie blijft bovenaan staan in de lijst van trends. Er stromen miljoenen van private equity en strategische kopers naar het intermediair. Van Dijk: “Overal in Europa zie je dezelfde bewegingen. Investeerders stappen in nieuwe markten door een aantrekkelijk gepositioneerde intermediair te kopen. Die gebruiken ze vervolgens als platform om razendsnel kleinere intermediairs aan te trekken.” Hij voegt toe: “Er vormt zich een topclass van intermediaire platformen die eerst nationaal de markt consolideren en dan internationaal gaan.” Van Dijk verwacht dat binnen een paar jaar de grote platformen de Europese markt gaan domineren. 
 
Veranderingen vragen om strategische keuzes
De ontwikkelingen en trends in deze dynamische markt hebben een keerzijde. Ze maken strategische koersbepaling complex voor het onafhankelijke intermediair. Daarom biedt het marktrapport informatie én inzichten. “Of ondernemers nu kiezen voor autonome groei of M&A, met dit rapport kunnen ze hun strategische keuzes goed onderbouwen”, aldus Van Dijk. Geïnteresseerden kunnen het rapport gratis downloaden op de MarshBerry website.
 

Over MarshBerry 
MarshBerry is in 1981 opgericht in de Verenigde Staten en heeft zich in ruim 40 jaar ontwikkeld tot de wereldwijde marktleider in M&A advies en bedrijfsplanning voor het verzekeringsintermediair. In Europa heeft MarshBerry adviesteams in Amsterdam, Londen, Frankfurt en Parijs. 
 
Over Bcon Research
Bcon Research levert sinds 2008 data-gedreven onderzoek en advies voor de financiële sector. Bcon Research is gevestigd in Amsterdam. 
 
 
Geplaatst op 12-01-2024

< VorigeVolgende >


Share on: