Een kritische blik op verkeersveiligheid in Nederland

In 2022 waren er verontrustende cijfers met betrekking tot verkeersveiligheid. Het aantal verkeersdoden bereikte een alarmerende piek van 745, het hoogste in de afgelopen 15 jaar. Bovendien raakten nog eens 8.300 verkeersdeelnemers ernstig gewond, terwijl maar liefst 134.000 mensen hun weg vonden naar de Eerste Hulp. Deze statistieken roepen terecht vragen op over de staat van verkeersveiligheid in Nederland. De Verkeersveiligheidscoalitie doet een dringende oproep aan de politiek.


In 2022 waren er verontrustende cijfers met betrekking tot verkeersveiligheid. Het aantal verkeersdoden bereikte een alarmerende piek van 745, het hoogste in de afgelopen 15 jaar. Bovendien raakten nog eens 8.300 verkeersdeelnemers ernstig gewond, terwijl maar liefst 134.000 mensen hun weg vonden naar de Eerste Hulp. Deze statistieken roepen terecht vragen op over de staat van verkeersveiligheid in Nederland.


Opvallend is het feit dat 39% van de fatale slachtoffers fietsers betrof, terwijl maar liefst 70% van de ernstig gewonden zich op twee wielen bevond. Deze cijfers vormen een duidelijk signaal dat er dringend actie moet worden ondernomen om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren.

Investeren in fietsveiligheid: een noodzakelijke stap
Een cruciaal aspect om het tij te keren, is een substantiële investering in fietsveiligheid. Dit omvat het creëren van veilige fietsinfrastructuur, het stimuleren van het gebruik van helmen, het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur waar nodig, en het verbieden van het opvoeren van e-bikes, fatbikes en vergelijkbare voertuigen. Het verkleinen van het snelheidsverschil op het fietspad is eveneens van groot belang om het risico op ongelukken te verminderen.

De Verkeersveiligheidscoalitie, waarin het Verbond van Verzekeraars actief participeert, heeft deze dringende oproep vandaag gedaan. Onder leiding van Han ten Broeke werd de boodschap overgebracht aan de nieuwe Tweede Kamer Commissie I&W. Het pleidooi benadrukt de noodzaak om actief in te grijpen en structurele maatregelen te nemen om de veiligheid van fietsers te waarborgen.

Verhoog de pakkans bij overtredingen: meer handhaving en innovatie
Een andere essentiële stap is het vergroten van de pakkans bij overtredingen zoals hard rijden, appen, en rijden onder invloed van alcohol of drugs. Dit vereist meer capaciteit en innovatie op het gebied van handhaving. Alleen door daadwerkelijk op te treden tegen verkeersovertredingen kunnen we een cultuur van verantwoordelijk rijgedrag stimuleren en de veiligheid op de weg vergroten.

De Verkeersveiligheidscoalitie heeft deze aanbevelingen overgebracht aan commissievoorzitter Wytske Postma van de nieuwe Tweede Kamer Commissie I&W. "We danken haar voor het hartelijke ontvangst en wensen de commissie veel succes met de komende debatten. Het is nu aan ons als samenleving om gezamenlijk actie te ondernemen en te streven naar een toekomst waarin verkeersveiligheid een vanzelfsprekendheid is voor alle weggebruikers in Nederland."

Geplaatst op 17-01-2024

< Vorige


Share on: