Veiligheid in de scheepvaartindustrie blijft groot risico

Ondanks de sterke daling in het aantal verliezen van schepen, blijven branden op schepen een van de voornaamste veiligheidsproblemen in de scheepvaartindustrie. Dit blijkt weer uit de brand op de Fremantle Highway, het autotransportschip wat deze week in brand vloog voor de Nederlandse kust, waar duizenden voertuigen aan boord zijn en wat op weg was van Duitsland naar Egypte.


Afgelopen jaren minder verliezen
De scheepvaart vervoert 80% tot 90% van de wereldhandel aan boord van verschillende schepen, dus maritieme veiligheid is van cruciaal belang. Vooral de afgelopen tien jaar is er veel verbeterd. Dertig jaar geleden verloor de wereldwijde vloot meer dan 200 schepen per jaar. Eind 2022 werden minder dan 40 verliezen gemeld. Het is nu zes jaar geleden dat er in totaal driedubbel verlies werd geleden.
 
Het overzicht toont 38 totale verliezen van schepen (meer dan 100 brutotonnage [GT]) in 2022, vergeleken met 59 een jaar eerder, een daling van 36%. De jaarlijkse verliezen in de scheepvaart zijn de afgelopen tien jaar met 65% gedaald (109 totale verliezen in 2013), wat het positieve effect weerspiegelt van de toegenomen aandacht voor veiligheidsmaatregelen in de loop der tijd, zoals regelgeving, verbeterd scheepsontwerp en -technologie en vooruitgang op het gebied van risicobeheer.
 
Hotspot voor verliezen
Zuid-China, Indochina, Indonesië en de Filippijnen is de wereldwijde hotspot voor verliezen, zowel in het afgelopen jaar als in de afgelopen tien jaar (204 totale verliezen). Het was goed voor één op de vier verliezen in 2022 (10), onder invloed van factoren zoals veel handel, overvolle havens, oudere vloten en extreme weersomstandigheden. De Arabische Golf, de Britse eilanden en de wateren ten westen van de Middellandse Zee vormden de op één na belangrijkste verlieslocaties (3). De afgelopen 10 jaar zijn er in totaal 807 verliezen gerapporteerd. Drie regio's, Zuid-China, Indochina, Indonesië en de Filippijnen, het oostelijke deel van de Middellandse Zee en de Zwarte Zee (118), en Japan, Korea en Noord-China (76) zijn goed voor bijna 50% van de wereldwijde verliesactiviteiten in deze periode.
 
Ongeveer een kwart van de schepen die in 2022 verloren gingen, waren vrachtschepen (10). Vissersschepen (6) en passagiersschepen (5) waren samen ook goed voor een kwart van het totaal. Schipbreuk (gezonken/onder water gelopen) was de belangrijkste oorzaak van totaal verlies voor alle scheepstypes (20), goed voor meer dan 50%. Bijdragende factoren waren onder andere slecht weer, slecht zicht, overstroming en machinebreuk. Brand/explosie was de tweede belangrijkste oorzaak van verlies (8). Op de derde plaats kwam een aanvaring (4).
 
Extreem weer werd gerapporteerd als een factor in ten minste 8 verliezen in 2022, terwijl januari met 6 verliezen de meest voorkomende maand was.
 
Terwijl de totale verliezen het afgelopen jaar daalden, bleef het aantal gerapporteerde scheepsslachtoffers of -incidenten consistent (3.032 vergeleken met 3.000 een jaar eerder). De Britse eilanden kenden het hoogste aantal incidenten (679), terwijl machineschade/storing goed was voor bijna de helft van alle incidenten wereldwijd (1.478). Er werden meer dan 200 branden gemeld in 2022 (209) - het hoogste aantal in tien jaar, waardoor dit de derde belangrijkste oorzaak van incidenten is met een toename van 17% j-o-j.
 
In het oostelijke Middellandse Zeegebied en de Zwarte Zee hebben zich de afgelopen tien jaar de meeste scheepvaartincidenten voorgedaan (4.969). Wereldwijd werden de meeste van de 27.477 gerapporteerde incidenten in de afgelopen tien jaar veroorzaakt door machineschade/-storing (10.753), gevolgd door aanvaringen (3.098) en schipbreuk/stranding (2.936).

Het rapport van Allianz (AGCS) is HIER aan te vragen
Bron: Allianz - AGCS
Geplaatst op 28-07-2023

< VorigeVolgende >


Share on: