RiskBuddy digitaal verzekeringsplatform voor zzp’ers in de creatieve industrie
Vandaag lanceert RiskBuddy een nieuw digitaal platform met verzekeringen voor zzp’ers in de creatieve industrie. Het is het eerste platform dat het juist voor zzp’ers zo makkelijk mogelijk maakt om bij een schade- of ongevallenclaim uitbetaald te worden.
Foto: Oprichters Tim Hogenboom eigenaar van Het Klassiek, een organisatiebureau voor festival- en evenementenorganisatoren, Alex van Poppel verzekeringsadviseur voor onder andere de creatieve industrie en Jorick Serto werkzaam in de creatieve industrie.
Waarom RiskBuddy? Verzekeringen voor zzp’ers worden gebaseerd op specifieke functie(s) en werkplek, terwijl dit in de praktijk vaak zeer uiteenlopend is per project, met name bij creatieve zzp’ers. RiskBuddy is dan ook opgericht door drie ondernemers die zelf werkzaam zijn in de creatieve industrie in samenwerking met digitale verzekeraar Alicia©. Via RiskBuddy kunnen zzp’ers zich beschermen tegen onvoorziene gebeurtenissen met een dagelijks opzegbare verzekering die naadloos aansluit op hun werk in de praktijk.
Kwetsbaar
Zzp’ers in de creatieve industrie zijn extra kwetsbaar in geval van schade of ongevallen. Ze werken vaak met dure spullen op risicovolle locaties. Veel zzp’ers zijn echter niet verzekerd omdat ze het te duur vinden, niet het jaar rond als zzp’er werken of het freelance werk naast een full- of parttime baan uitvoeren. Ook als ze wel verzekerd zijn, komen de verzekeringsvoorwaarden vaak niet overeen met de praktijk. Een probleem waar Tim Hogenboom, eigenaar van festival-organisatiebureau Het Klassiek, tegenaan loopt bij de vele freelancers waar zijn bedrijf mee werkt. “Naast werk en uitbetalen is het beperken van risico’s als zelfstandige ook heel belangrijk”, zegt Hogenboom. “Als er tijdens een opdracht iets misgaat is namelijk niet de opdrachtgever maar de zzp’er hoofdelijk aansprakelijk. Uit gesprekken met zzp’ers leerde ik dat er vaak weinig kennis is van waar je op moet letten in onze branche, vanuit die motivatie is RiskBuddy geboren.”
Samen met zakelijk verzekeringsadviseur Alex van Poppel en creatief ondernemer Jorick Serto ging hij op zoek naar een verzekeraar die dit probleem met hen wilde oplossen. Dat is digitale verzekeraar Alicia© geworden.
Verzekeringen voor vier creatieve branches
In de samenwerking heeft Alicia© twee flexibele zzp-verzekeringen ontwikkeld: een ongevallen- en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Deze verzekeringen zijn af te sluiten voor vier verschillende branches: festival- en evenementen zzp’ers; film-, tv- en theater zzp’ers; media- en creatie zzp’ers; en zelfstandige artiesten, acteurs, hosts en modellen. Binnen elk van deze ‘verzekerings buckets’ zijn de zzp’ers verzekerd voor diverse functies en locaties. Verder is alles direct online te regelen en per dag aan en uit te zetten, zodat zzp’ers zich gemakkelijk kunnen verzekeren voor enkel de periodes dat ze de verzekering nodig hebben. Zo maken ze geen onnodige kosten.
Uitbreiding van het verzekeringsaanbod
De ontwikkeling van de buckets heeft ruim een half jaar gekost, maar de drie oprichters zijn nog niet klaar. Als het aan hen ligt wordt het verzekeringsaanbod verder uitgebreid met een zakelijke reisverzekering, rechtsbijstandverzekering en zo mogelijk ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering, zodat creatieve zzp’ers al hun verzekeringen overzichtelijk bij één bedrijf kunnen regelen.
“We zijn trots en blij dat we met RiskBuddy zzp'ers kunnen ontzorgen en helpen in de zoektocht naar de juiste en ook een eerlijke verzekering. Een verzekeringspartner die ook de risico’s van het vak begrijpt zodat je als creatieve freelancer gedekt bent als er toch iets mis gaat.”
Zzp’ers kunnen zich vanaf nu via RiskBuddy verzekeren. Voor meer informatie: www.riskbuddy.nl.
Volgende >
Share on: