Drones en verzekeren: een ontdekkingstocht waarin Achmea graag voorop loopt

Achmea is op het eerste gezicht een vreemde partner van Amsterdam Drone Week (21-23 maart 2023). Wat moet een verzekeringsmaatschappij immers met drones? “Veel”, zegt innovatiemanager Jeroen Bartelse van Achmea. “Als verzekeraar zijn we erg geïnteresseerd in de ontwikkeling van drones omdat er zoveel verandert. Willen we bijvoorbeeld vliegende auto's verzekeren? Of gebouwen met een landingsplatform voor drones?”

“Het zijn spannende tijden”, zegt Bartelse. “Ik geloof dat over twee jaar de eerste passagiersvluchten met drones zullen plaatsvinden en dan heb je infrastructuur nodig.  Ik verwacht dat het overal ter wereld enorm gaat groeien. De eerste tests zullen in 2024 plaatsvinden in Parijs. Als het in Parijs werkt, kan het ook in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht of Schiphol.
Luchttaxi’s zijn straks een extra manier van vervoer. Het is dus niet zo dat mensen niet langer de trein nemen of gaan vliegen, maar er komt een nieuwe dimensie bij. Als ik moet kiezen tussen in de file staan of met een drone naar Schiphol vliegen, weet ik het antwoord wel.”

Infrastructuur
“Hoe de infrastructuur eruit komt te zien, moet nog worden onderzocht. Vliegen auto's naast of boven elkaar? Waar kunnen ze landen? Binnenkort vliegen waarschijnlijk drones van dak naar dak. In Engeland zijn er al partijen die daken opkopen. Die ontwikkeling houden we in de gaten, want als het dak van een pand dat we verzekeren voor een ander doel wordt gebruikt, moeten we daar natuurlijk rekening mee houden”, aldus Bartelse. “In steden moet UAM (Urban Air Mobility) worden geïntegreerd met het traditionele luchtverkeer. Daarvoor heb je heel veel partijen nodig die samenwerken om dit voor elkaar te krijgen. En daarom wil Achmea deel uitmaken van deze branche. Want uiteindelijk mag je waarschijnlijk alleen met een drone vliegen als je verzekerd bent."

Al betekent dat niet dat het vanzelfsprekend is dat Achmea drones gaat verzekeren. Bartelse: “Dat hangt ervan af hoe je zo'n machine ziet. Is het een klein vliegtuig of is het een vliegende auto? In het eerste geval zullen we ze niet verzekeren, in het tweede geval - en zo kijk ik er nu tegen aan - wel. Net zoals we nu ook auto’s verzekeren.” Hetzelfde geldt voor de plekken waar drones opstijgen en landen: vertiports. Als ze op het dak van een bestaand gebouw worden gerealiseerd, betekent dat iets voor de verzekering van zo'n gebouw. Want de risico's nemen toe. Maar we weten nog niet of dat een aparte verzekering moet worden of dat het geïntegreerd gaat worden in bestaande verzekeringen. Dat vraagt veel samenwerking tussen veel verschillende partijen. Maar om een standpunt te kunnen bepalen en een strategie uit te rollen, moet je er wel op tijd bij zijn. Dat is voor Achmea de belangrijkste reden om partner te zijn van Amsterdam Drone Week.”

Zie ook: What should an insurer do with drones | Amsterdam Drone Week
Geplaatst op 21-03-2023

< VorigeVolgende >


Share on: