Autopremies laten opnieuw stijging zien
Net als vorig jaar zet de stijging van autopremies door. Waar de gemiddelde premie voor een WA beperkt cascoverzekering vorig jaar al steeg met bijna 5 procent, stijgt de gemiddelde premie dit jaar met 6,8 procent zo blijkt uit onderzoek* van vergelijkingssite Autoverzekering.nl. Een consument die jaarlijks €524 betaalde voor een beperkt cascoverzekering betaalt nu ruim 35 euro meer in vergelijking met 2021.
Bij de WA-verzekering is er een lichte stijging te zien van 1,3 procent, terwijl de premie van WA volledig cascoverzekeringen gedaald is met 1,72 procent in vergelijking met 2021. De stijging lag volgens Jerry Poel, autoverzekeringexpert bij Autoverzekering.nl, in de lijn der verwachtingen: “Door de oplopende inflatie was het te verwachten dat ook de autopremies omhoog zouden gaan. Toch zie je dat het zich momenteel alleen nog beperkt tot de beperkt casco verzekeringen.”
Verdere prijsstijgingen verwacht, consument moet scherp blijven
Uit cijfers van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV)** blijkt dat in het eerste halfjaar van 2022 het aantal gestolen personenvoertuigen met 13 procent gestegen is t.o.v. het eerste half jaar van 2021. Diefstal wordt vergoed door een WA beperkt casco of WA volledig cascoverzekering. Het effect van het gestegen aantal diefstallen zie je in de premies van deze dekkingen terug. Hoewel de WA volledig cascoverzekering premies al jaren licht dalen, is de premie voor een WA beperkt cascoverzekering na een aantal jaren van daling de laatste twee jaar weer gestegen.
Andere oorzaken van de forse stijging van WA beperkt cascoverzekering zijn volgens Autoverzekering.nl de oplopende inflatie en extreme weersomstandigheden van de afgelopen tijd. De verwachting is dat alle premies de aankomende periode verder stijgen. Daarnaast zijn ook de kosten van reparaties gestegen, dit berekenen verzekeraars ook door in de premies. Poel licht toe: “Moderne auto’s hebben veel technische snufjes en bevatten hierdoor veel geavanceerde auto-onderdelen. Deze onderdelen zijn prijzig en schaars. Denk bijvoorbeeld aan het aanhoudende chip tekort, dit maakt de reparatie van een moderne auto duurder. Verzekeraars berekenen dit uiteindelijk door waardoor de premies stijgen.”
Premies WA en WA volledig casco-dekkingen opnieuw gelijk
Na een aantal jaar van flinke stijgingen door de verlieslatendheid van de WA-dekking, daalde de premie in 2019 drastisch en leek in 2020 en 2021 redelijk gestabiliseerd. Toch is er dit jaar een lichte stijging te zien. Een van de oorzaken van de stijgende WA-premie ligt volgens Poel bij de toegenomen inflatie.
Ook na jaren van schommelingen laten de premies van de WA volledig cascoverzekering een gelijke trend zien. Ondanks de lichte stijging van de afgelopen jaren zet de daling van vorig jaar ook nu door. “Dit is interessant voor autobezitters met een WA volledig cascoverzekering”, vertelt Poel. Hij vervolgt: “De premie van deze dekking lijkt ieder jaar te dalen. Daarom loont het voor autobezitters om hun verzekering elk jaar goed te blijven vergelijken, wellicht zijn ze bij een andere verzekeraar goedkoper uit.”
Voor alle type dekkingen en de bijbehorende premies is het zinvol voor autobezitters om elk jaar hun autoverzekering te vergelijken. “Hierbij is het niet alleen belangrijk om te kijken of de dekking nog aansluit bij de huidige situatie, maar ook om de premies bij andere autoverzekeraars te bekijken. Veel verzekeraars verhogen ieder jaar hun premie en dat is dit jaar niet anders. Zeker met de verwachte stijgingen bij alle autoverzekeringen loont het om scherp te blijven. Zo kunnen autobezitters al gauw €265 besparen op hun autoverzekering”, aldus Poel.
*Onderzoek uitgevoerd door autoverzekering.nl. Voor dit onderzoek is gekeken naar de gemiddelde maandelijkse premie voor de WA-, WA beperkt casco- en WA volledig casco-verzekering in de periode januari 2017 tot en met april 2022. Voor het onderzoek is gekeken naar de premies voor een aantal bestuurders van 29, 48, 58 en 73 jaar en verschillende voertuigen (Suzuki Swift (2011), Fiat Bravo (2008), Volkswagen Lupo (1999), Volkswagen Golf (1998), Renault Laguna (1997). Alle overige factoren zoals het aantal schadevrije jaren, het aantal gereden kilometers en eigen risico zijn bij iedere peiling gelijk gehouden.
**Bron: Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit
Share on: