5 vragen over het verzekeren van e-steps

Ze komen soms met een behoorlijke snelheid voorbij en zijn een stuk minder onschuldig dan je denkt. Vooral in het buitenland kan het flink in de papieren lopen als jij met je e-step brokken maakt. Jelle Smits van De Vereende weet hoe dat zit.

1. De meeste e-steps gaan ‘op papier’ tussen de 20 en 30 km per uur, maar sommige modellen kunnen de 65 km aantikken en de snelste haalt zelfs een topsnelheid van 100 km per uur. Dat is toch geen step meer?

“Nee, dat laatste wist ik eerlijk gezegd ook niet. Dat zijn waarschijnlijk uitzonderingen, min of meer vergelijkbaar met de opgevoerde brommer van vroeger. De gewone e-step, die tussen de 20 en 30 km per uur haalt, valt in Nederland onder de definitie van een motorrijtuig. De RDW is in het kader van de toelating bezig met een categorie licht elektrische voertuigen, waarin bijvoorbeeld ook de Segway valt. De voertuigen in die categorie worden ingedeeld naar gewicht en vermogen/maximum snelheid. Mits de e-steps niet harder gaan dan 25 km per uur vallen ze in die categorie.”
 

2. Wanneer je als Nederlander in het buitenland een e-step huurt, dan ben je vaak niet verzekerd. Waarom niet?

“Dat heeft twee kanten. De eerste is dat in het land waar je de e-step huurt mogelijk geen verzekeringsplicht geldt. Dat is bijvoorbeeld in Spanje het geval. De e-step valt daar in een lichte categorie, met als gevolg een uitzondering voor de verzekeringsplicht. Als je pech hebt, is er dan geen verzekering afgesloten. En de andere kant van de medaille is, dat de step volgens onze aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) onder de uitsluiting van een motorvoertuig valt. Dan geldt er dus ook hier geen dekking als jij met een e-step schade veroorzaakt.”
 

3. Met welke kosten moet je rekening houden als je schade veroorzaakt?

“Tja, wat kost een gebroken been in het buitenland? Dat is nog een relatief onschuldige schade, maar reken op een gemiddelde letselschade. Zo’n 20.000 euro is echt niet overdreven. Die buitenlandse ziektekostenverzekeraar zal zeker proberen om die kosten op de veroorzaker te verhalen. Wij kennen een voorbeeld van een Nederlander die in Spanje een e-step had gehuurd en letsel heeft veroorzaakt. De betrokken verzekeraar heeft de schade, die in de tienduizenden euro liep, op hem verhaald.”
 

4. En hoe zit dat in Nederland? Is de schade dan wel gedekt?

“In ons land rijden sowieso al minder e-steps, omdat onze toelatingseisen hoger zijn. Soms mogen ze zelfs de weg niet op. En als zo’n ding in Nederland rondrijdt, moet die verplicht verzekerd zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid. Ik vraag me alleen wel af of iedereen dat ook weet en doet. Zeker bij het huren van een step letten mensen vaak minder goed op wat er wel en niet is gedekt. Het is maar een stepje hè? Als je een auto huurt, zijn mensen veel alerter, terwijl die stepjes gevaarlijker zijn dan iedereen tot nu toe dacht. Wij verwachten dat er voor dit type voertuigen in heel Europa een verzekeringsplicht komt, zodat er straks geen uitzonderingen meer gelden.”
 

5. En intussen, wat raad jij aan? Voorlopig maar niet meer op een e-step rijden in het buitenland?

“Dat gaat wel heel ver. Ik zou zelf op zijn minst controleren of die step goed is verzekerd. Vergeet ook niet dat de verhuurders steeds meer ervaring opdoen en alerter worden op de dekking. En als ik het even niet vertrouw en niet zeker weet of de dekking in orde is, zou ik de e-step nog even links laten liggen.”

Bron: Verbond van Verzekeraars
Geplaatst op 16-09-2022

< VorigeVolgende >


Share on: