Huisje, lampje, reisje: Nederlander gaat zen op zomervakantie

De zomervakantie staat voor de deur, maar dat hoef je de reislustige Nederlander niet te vertellen. Uit onderzoek* van verzekeraar Allianz Direct blijkt dat men goed voorbereid op reis gaat. Hoewel mensen na de pandemie snakken naar een vakantie, zijn ze voorzichtig met het online delen van zonnige kiekjes. 78% van de Nederlanders zegt niet op social media te delen dat ze van huis zijn. Bovendien zorgt meer dan de helft (55%) dat hun huis er bewoond uitziet d.m.v. verlichting of raambekleding met een tijdschakelaar.


Gluren bij de buren
Uit het onderzoek blijkt dat we het dieven niet gemakkelijk maken. Zo verwijderen we alles om de woning waarop inbrekers kunnen klimmen (78%) en schakelen we geregeld onze buren in om tijdens onze vakantie een oogje in het zeil te houden (72%). Ruim een derde laat een auto op de oprit voor het huis staan en ook binnen zijn er allerlei trucs om te doen alsof er elk moment iemand binnen kan wandelen: zo heeft meer dan de helft slimme tijdschakelaars (55%) voor binnenverlichting en raambekleding of bewegingssensoren (53%) voor buitenverlichting. Er zijn ook nog slimmigheden zonder stekker, want 36% van de Nederlanders zegt bewust speelgoed van de kinderen en koffiekopjes te laten rondslingeren.

Die koffiekopjes vallen dan wel heel erg op, want negen op de tien Nederlanders laat het huis schoon achter. Het onderzoek naar hoe voorbereid mensen op vakantie gaan, leidde tot een interessante Top 5 ‘Als ik op vakantie ga, dan…’:

  1. zet ik de thermostaat laag (89%)
  2. zorg ik voor een schoon huis (88%)
  3. trek ik alle stekkers uit het stopcontact (63%)
  4. vertrek ik ’s nachts om de files voor te zijn (56%)
  5. sluit ik het gas af (45%)


Verzekerd op reis
Voor veel mensen houden de goede voorbereidingen op bij het koffers pakken en opgeruimd achterlaten van het huis. Eén op de vijf Nederlanders gaat zonder inboedel- (17%) of reisverzekering (22%) op vakantie. De écht goed voorbereide reiziger checkt ook bij weekendjes weg of hij of zij verzekerd is. 38% zet zelfs aanvullende modules in de reisverzekering aan om uitgebreider verzekerd te zijn.  

*Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met DirectResearch onder 1.272 respondenten van 18 jaar en ouder, oktober 2021.

**Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met DirectResearch onder 1.262 respondenten van 18 jaar en ouder, maart 2022.

Bron: Allianz Direct

Geplaatst op 07-07-2022


Share on: