Rechten bij online shoppen voor Nederlander vaak een raadsel

Veel Nederlanders zijn slecht op de hoogte van de rechten die zij hebben als consument wanneer zij een product of dienst online hebben aangeschaft. Dat concludeert juridisch probleemoplosser ARAG op basis van representatief onderzoek onder meer dan tweeduizend Nederlandse consumenten.

De Nederlandse wet stelt dat indien een product binnen zes maanden na aankoop defect blijkt te zijn, het vermoeden is dat het product al bij aankoop gebrekkig was. “Bijna een kwart van de Nederlanders is onbekend met die termijn van zes maanden bij de aanschaf van een product”, zegt Hanneke Rommelaar, jurist gespecialiseerd in consumentenrecht bij ARAG. “Dit percentage lijkt misschien mee te vallen, toch gaat dit om miljoenen gevallen waarbij consumenten met een defect of beschadigd product zitten, zonder dat zij weten dat zij recht hebben op herstel of een vervangend product. Dat is verbazingwekkend en verdient veel meer aandacht.”
 
Wettelijke bedenktijd te weinig gehanteerd
Naast de rechten die een consument heeft in het geval van een gebrekkig product, heeft een consument ook een wettelijke bedenktijd wanneer het een product of dienst online heeft aangeschaft. Een op de tien Nederlanders weet niet eens dat zij bedenktijd hebben. Slechts iets meer dan dertig procent van hen is hier enigszins mee bekend. “Wanneer je online iets koopt, heb je, op een paar uitzonderingen na, veertien dagen de tijd om de koop ongedaan te maken”, zegt Rommelaar. Zelfs wanneer je een online service aanschaft, zoals bijvoorbeeld een taalcursus. De consument mag dan gratis de koop ontbinden.” Een kwart van de Nederlanders weet niet dat zij veertien dagen de tijd hebben om af te zien van de aanschaf van een cursus. “Mocht een aankoop tegenvallen of beschadigd zijn, maak dan gebruik van dit soort rechten. Die rechten bestaan niet voor niets”, aldus Rommelaar. 
 
Webwinkels houden zich niet aan regelgeving
“Wanneer een consument weinig kennis heeft van zijn of haar rechten, betekent dit dat een webwinkel ongestoord kan doen en laten wat zij willen”, zegt Rommelaar. “Dit zie je ook terug in een onderzoek door de Consumentenbond waaruit blijkt dat de helft van de winkels te laat of te weinig geld teruggeeft aan hun klanten.
 
Meer dan zeventig procent van de Nederlanders heeft wel eens een probleem gehad bij het online shoppen, meer dan een kwart van de Nederlanders heeft daarbij geld verloren doordat iets mis is gegaan. Dit heeft natuurlijk een flinke invloed op het vertrouwen bij de consument.” Twintig procent van de Nederlanders geeft aan geen enkel vertrouwen te hebben in de dienstverlening van internationale webshops bij fouten. Het vertrouwen in Nederlandse webshops ligt gelukkig een stuk hoger: slechts twee procent van de Nederlanders heeft geen enkel vertrouwen in de dienstverlening van Nederlandse webshops. Toch vindt Rommelaar dat een deel van de verantwoordelijkheid bij de consument ligt. “Online is veel informatie te vinden over wat je rechten nou precies zijn, zoals bijvoorbeeld via de website van ARAG. Zo voorkom je een hoop gedoe.”
 
Over ARAG
ARAG is een onafhankelijke juridische probleemoplosser. ARAG maakt het recht toegankelijk en betaalbaar voor iedereen. De ambitie van ARAG is om de beste juridische probleemoplosser van Nederland te zijn. Klanttevredenheid en kwaliteit van dienstverlening zijn hierbij de uitgangspunten. ARAG Nederland maakt onderdeel uit van de ARAG Groep, een van oorsprong Duits familiebedrijf dat met ruim 4300 medewerkers actief is in 19 landen inclusief Australië, de Verenigde Staten en Canada. Met bijna 800 professionals in Nederland werkt ARAG vanuit Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Leusden en Roermond. www.arag.nl  
Geplaatst op 04-11-2021

< VorigeVolgende >


Share on: