Alles verandert, niets blijft hetzelfde

Een pandemie maakte dat we ons nog bewuster zijn van het nut van verzekeren, zeker als het gaat om onze gezondheid. Als dit ons tien jaar geleden was verteld, hadden we de boodschapper voor gek verklaard. Maar alles verandert en daardoor blijft niets hetzelfde. Dit geldt ook voor de verzekeringsbranche.

De pepernoten liggen al eind augustus in de winkels, strandpaviljoens mogen overwinteren op het strand en in februari van dit jaar kon je nog een oliebol kopen bij een oliebollenkraam. Een pandemie maakt dat we ons nog bewuster werden van het nut van verzekeren, zeker als het gaat om onze gezondheid. Als dit ons tien jaar geleden was verteld, hadden we de boodschapper voor gek verklaard. Maar alles verandert en daardoor blijft niets hetzelfde. Dit geldt ook voor de verzekeringsbranche. Door die veranderingen zijn ook wij genoodzaakt om de vrijgevallen risico’s, daar waar we kunnen, te voorzien van een passende dekking. 


Wereldwijd zijn Nederlanders koplopers als het gaat om het afdekken van risico’s in de vorm van verzekeringen. Verzekeringen worden ons niet ‘aangesmeerd’, nee wij kiezen hier toch echt zelf en vooral vrijwillig voor. De angst sloeg ons dan ook om het hart toen het coronavirus zijn intrede deed en verzekeraars terugtrekkende bewegingen maakten. Reisverzekeraars dekken geen medische, coronagerelateerde kosten in het buitenland. Een annuleringsverzekeraar krijgt te maken met corona als zeker voorval en is genoodzaakt dit op te nemen in de uitsluitingen. Als de strandpaviljoens in de winter op het strand blijven staan, wie gaat dat dan verzekeren?
 

Alle ‘zekerheden’ gingen op de schop en als niche verzekeraar moest ook wij onze dekkingen herzien. Want verzekeren willen we, maar wat wel en wat niet en hoe weten we hoe het uit gaat pakken?
 

De eerste verzoeken die we binnenkregen waren verzoeken voor uitstel van betaling van de premie. Hier ging het vooral om horecaondernemers die hun jarenlange passie in rook op zagen gaan als ze niet snel konden besparen op kosten. Ook aspirant wereldreizigers stelden hun ‘ik vertrek’ liever nog even uit. In het begin van deze pandemie was er zoveel onzekerheid, dat waren we niet gewend. Toen we de eerste schrik goed en wel te boven waren, moesten we snel schakelen naar het ‘nieuwe normaal’.
 

Het ‘nieuwe normaal’ bestond in het begin uit het toekennen van uitstel van betaling zonder extra kosten. We lieten polissen gratis sluimeren tot de wereldreiziger klaar was voor vertrek. We zorgden samen met andere verzekeraars, vliegtuigmaatschappijen, het ministerie van buitenlandse zaken en reisorganisaties voor de terugkeer van circa 20.000 reizende Nederlanders. Een dergelijke samenwerking was niet eerder voorgekomen. Naast alle mogelijke vormen van corona-coulancebetalingen of regelingen kwamen er ook nieuwe kosten op ons af. De verzoeken om kosten van een quarantaineverblijf in een hotel, in het land van bezoek, te dekken waren ineens aan de orde van de dag. PCR-/coronatesten moesten voor vertrek naar het buitenland worden afgenomen. Preventief is wat anders dan medisch noodzakelijk, we werden flink op de verzekeringsproef gesteld. Alles verzekeren bleek een onmogelijke opgave in een tijd waar de bron van al het kwaad geen onzeker voorval meer was.
 

Zoals dat gaat bij nieuwe dingen, leerden we gaandeweg steeds beter inschatten wat reëel was om te verzekeren en wat niet. Neem nou de strandpaviljoens, die mochten voor het eerst, in 2020, overwinteren op het strand om de op- en afbouwkosten uit te sparen als doekje voor het maandenlange bloeden vanwege de gesloten deuren. Heel tof, maar wie gaat dat verzekeren? Wij hebben samen met gemeenten, brandweer en politie goed gekeken naar de potentiële risico’s en de beslissing genomen de dekking te verlengen in de winter. Natuurlijk was dat spannend. De winter is nou eenmaal geen zomer en de weersomstandigheden kunnen onstuimig zijn. Nu zijn we blij dat we het risico hebben aanvaard, zijn we weer een ervaring rijker. Die leerschool kunnen we nu direct verzilveren, want ook dit jaar zullen strandpaviljoens weer overwinteren op het strand. Veel smaken voor verzekeringsaanbieders die deze risico’s willen afdekken, zijn er niet. Dat maakt het lastiger voor de eigenaren van een strandpaviljoen. Wij bieden wel dekking voor de winterperiode, maar stellen daar de voorwaarde aan dat ze ook bij ons verzekerd zijn in de zomer. 
 

Wij verzekeren ook ziektekosten wereldwijd, dat doen we al jaren dus waarom nu niet?! Ondanks de uitsluiting van corona op de reisverzekering wilden veel Nederlanders toch verzekerd zijn tegen medische, coronagerelateerde kosten in het buitenland. Daar kwamen wij in beeld. Wij verzekeren ziektekosten wereldwijd, ook in landen waar een negatief reisadvies voor geldt. Dat doen we al jaren dus waarom nu niet. Natuurlijk moedigen wij geen onverantwoord reizen aan, maar wat als je moeder, die in het buitenland woont, ernstig ziek wordt of erger, komt te overlijden. Dan wil je maar een ding, zo snel mogelijk daar zijn. Maar ook daar wil de Nederlander verzekerd zijn van dekking. Misschien nu wel meer dan ooit zijn we als volk ons bewust van de kosten die we zelf moeten betalen als je verzekeringen niet op/in orde zijn.
 

Er komt een post-coronatijd aan. Is ons verzekeringslandschap dan voorgoed veranderd? Wij denken van wel. Er is meer dan ooit behoefte aan zekerheid. Onze les is snel acteren in een constant veranderend landschap. Dat vakantiegangers nu gewoon weer op een reisverzekering hun medische kosten kunnen claimen in een land met code oranje, juichen wij alleen maar toe. De strandpaviljoens ook dit jaar laten overwinteren op het strand? Doen! Wat ons rest is de flexibiliteit om mee te bewegen met de klant en oog te blijven houden voor nieuwe risico’s en daarbij passende oplossingen.
 

Onze oorsprong is onze voorsprong
Onze voorsprong in deze crisis is de oorsprong van ons bedrijf. Wij zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog gestart als dé verzekeraar voor het verzekeren van oorlogsschade. Dat de schade kwam, wisten we wel. Alleen niet wanneer. Deze crisis is natuurlijk niet te vergelijken met de Tweede Wereldoorlog, maar de kans op schade misschien wel net zo groot en net zo zeker. Wij tekenen de lessen die we hebben geleerd op en veranderen onze kijk op verzekeren. Het “nieuwe” verzekeren is hier. De input van de klanten is groter dan ooit en een nieuwe crisis ligt altijd op de loer. Wen er maar vast aan.
 

Chantal Deen: Er is meer dan ooit behoefte aan zekerheid
Wij zijn er voor mensen met ongewone verhalen die gewoon goed verzekerd willen zijn. Van een leven over de grens tot een bijzonder bezit: OOM verzekert het.

Geplaatst op 03-11-2021


Share on: