Onderzoek TNO naar een autobelastingsysteem ter verduurzaming wagenpark

Milieu en klimaat zijn gebaat bij doelgerichtere autobelastingen voor het hele wagenpark. Een schoon wagenpark vraagt om méér dan alleen stekkersubsidie. TNO heeft een whitepaper uitgebracht en stelt daarin concrete aanpassingen voor die bijdragen aan het verjongen en verduurzamen van het wagenpark in Nederland.

Het Nederlandse wagenpark telt ongeveer 9 miljoen personenauto’s en 1 miljoen bestelauto’s. Jaarlijks leggen deze voertuigen meer dan 120 miljard kilometer af, waardoor ze een forse impact hebben op het klimaat, onze stikstofuitstoot en de luchtkwaliteit; thema’s waarop Nederland drastisch moet verbeteren.

De overheid zet autobelastingen in als instrument om de milieugevolgen van ons wegverkeer te beperken. Daarbij ligt de nadruk vooral op het beïnvloeden van de verkoop van nieuwe auto’s. Tegelijk dragen de autobelastingen eraan bij dat milieuonvriendelijke tweedehandsauto’s het wagenpark instromen en milieuvriendelijke voertuigen vroegtijdig het park verlaten.

De effectiviteit van de autobelastingen kan worden vergroot
Op basis van jarenlang onderzoek stelt TNO concrete aanpassingen van het autobelastingensysteem voor om ons wagenpark snel te verjongen en te verduurzamen.

Benieuwd naar de oplossingen?
Download hier de whitepaper.

Geplaatst op 29-10-2021

< VorigeVolgende >


Share on: