Voor ruim anderhalf miljoen schade door CEO-fraude

Uit een recentelijk gepubliceerd artikel van de politie blijkt dat een financieel dienstverleningsbedrijf slachtoffer is geworden van CEO-fraude. Het bedrijf is voor ruim anderhalf miljoen opgelicht.

Een medewerker van een financieel dienstverleningsbedrijf dacht een rekeningnummer te wijzigen op verzoek van zijn directeur, maar werd het slachtoffer van CEO-fraude. Er werd ruim anderhalf miljoen euro buitgemaakt.

De medewerker ontving een mail van de directeur van de twee bedrijven, met daarin de opdracht om een rekeningnummer te wijzigen wat bedoeld was om geld over te maken naar aandeelhouders.

De mail leek direct afkomstig te zijn van de directeur waarop het nummer gewijzigd werd. Er werd echter geen geld overgeschreven naar de aandeelhouders, maar er werd ruim anderhalf miljoen euro overgeschreven naar een onbekend bedrijf.
Het geld was vervolgens verdwenen. De directeur van het bedrijf deed aangifte van fraude.


Wat is CEO-fraude?
De oplichter stuurt een e-mail namens een hooggeplaatste persoon van een organisatie (CEO, CFO, voorzitter van een stichting) naar een medewerker met een frauduleuze betaalopdracht voor een dienst of goed. De oplichter creëert een situatie van urgentie en noodzaak zoals een aankomende overname of uitbetaling aan een belangrijke klant. Vanwege deze bijzondere en urgente situatie wordt gevraagd af te wijken van het reguliere betalingsproces.

De politie geeft een aantal belangrijke eigenschappen hoe CEO-fraude is te herkennen:

  • Vaak wordt er sterk nadruk gelegd op de gezagsverhouding. De betaalopdracht wordt als een bevel gegeven.
  • De zogenaamde CEO benadrukt dat vertrouwelijkheid van groot belang is. De opdracht mag niet gedeeld worden met collega’s.
  • De medewerker wordt geprezen en belangrijk gemaakt. Hij/zij is uitgekozen om de opdracht uit te voeren vanwege zijn/haar uitzonderlijke kwaliteiten.
  • Het slagen van een actie wordt op de schouders van een bepaalde medewerker gelegd. De druk wordt zo verhoogd.
  • De valse mails die deze nep-CEO’s sturen, zijn meestal ook te herkennen aan het gebruik van een vals afzendadres. Heel vaak lijkt deze wel van het domein van het bedrijf te komen, maar is bijvoorbeeld een L vervangen door een hoofdletter i.
  • Tijdsdruk. Geld moet snel overgemaakt worden.
Geplaatst op 04-05-2021

< VorigeVolgende >


Share on: