1.000 nieuwe banen bij DEKRA in 2021
Tijdens de virtuele persconferentie van DEKRA in de eerste week van mei is bekendgemaakt dat DEKRA in 2021 streeft naar 1.000 extra banen. Met een investeringsvolume van 500 miljoen euro, met extra aandacht voor digitalisering, wil DEKRA al in 2021 zijn voordeel doen met twee megatrends: digitalisering en duurzaamheid. In 2025 moet het volledige dienstenportfolio gedigitaliseerd zijn.
Foto: v.l.n.r. Ulrike Hetzel (CTO), Stefan Kölbl (CEO), Stan Zurkiewicz (COO) en Wolfgang Linsenmaier (CFO).
Als gerenommeerd partner voor het testen, inspecteren en certificeren van slimme en verbonden producten, onderscheidt DEKRA zich als een betrouwbare werkgever, zelfs tijdens de coronacrisis van 2020, groeide het bestand kernpersoneel met 400 medewerkers tot bijna 30.000. “Dankzij onze brede professionele positionering, onze wereldwijde aanwezigheid en een consistent optimaliseringsprogramma konden we de effecten van de pandemie zeer beperkt houden”, zei Stefan Kölbl, bestuursvoorzitter van DEKRA, tijdens de virtuele persconferentie over de jaarcijfers. DEKRA behaalde een omzet van 3,2 miljard euro, bijna gelijk aan de omzet over het jaar ervoor – de omzetdaling bij de Temp Work-divisie daarbij niet meegerekend. De inkomstendaling viel lager uit dan verwacht. Kölbl is enthousiast over nieuwe groeikansen in 2021. IT- en digitale transformatie-expert Ulrike Hetzel, voorheen werkzaam bij Bosch, zal als CTO de ontwikkeling van nieuwe digitale competenties stimuleren. Stan Zurkiewicz, die vijf jaar lang de belangrijke groeiregio Oost- en Zuid-Azië leidde, is inmiddels als COO verantwoordelijk voor verdere internationale expansie.
Bij de verdere groei blijft DEKRA inzetten op de digitalisering van bestaande diensten en de ontwikkeling van nieuwe digitale diensten. In 2025 – het jaar waarin DEKRA kan terugkijken op 100 jaar werken aan het vergroten van veiligheid – zal de expertiseorganisatie het gehele dienstenportfolio hebben gedigitaliseerd. “De focus van het hele bedrijf is steeds gericht op kansen op het terrein van digitalisering. Dit omvat nieuwe manieren van werken, verbeterde digitale interactie, innovatie en datagedreven diensten”, legde de bestuursvoorzitter van DEKRA uit.
“Bij de verdere transformatie van de economie en maatschappij zal veiligheid een sleutelrol spelen”, zei Kölbl. DEKRA ziet zichzelf daarbij als een kennisleider en het bedrijf heeft dan ook de investeringen op het gebied van cyberveiligheid en kunstmatige intelligentie, belangrijke aandachtsgebieden voor de toekomst, geïntensiveerd. De organisatie concentreert expertise en ontwikkelt nieuwe diensten binnen twee hubs die zich hier specifiek op richten. DEKRA heeft met het testen van stemassistenten als Amazon Alexa en van een voertuigscanner die algoritmes gebruikt voor het vaststellen van schade, al laten zien over AI-vaardigheden te beschikken. Het wil een betrouwbare, neutrale derde partij zijn voor de regulering en certificering van kunstmatige intelligentie. “Als slimme apparaten die AI gebruiken niet door een onafhankelijke partij beoordeeld zijn als veilig, vertrouwen klanten ze niet”, verklaarde de bestuursvoorzitter.
Toekomstige mobiliteit beschermen
De toekomst van onze mobiliteit is direct gelinkt aan AI en cyberveiligheid. Binnen alle servicedivisies ontwikkelt DEKRA nieuwe diensten gerelateerd aan groeimarkten als die voor zelfrijdende auto’s, elektrische en micro-mobiliteit en car sharing. DEKRA is al pionier op het gebied van het end-to-end testen van de oplaadstructuur voor e-mobiliteit. Met het bestaande laboratorium in Arnhem, een nieuw, gespecialiseerd laboratorium in Stuttgart en de acquisitie van laboratoria van het Zuid-Koreaanse Movon Corporation, kon DEKRA de marktpositie verder versterken op het terrein van het meten van elektromagnetische compatibiliteit (EMC) en radiofrequentie (RF) testen, met name voor autofabrikanten en hun leveranciers.
Digitale leeromgevingen steeds populairder
Virtuele diensten bieden DEKRA additionele groeikansen – bijvoorbeeld binnen de servicedivisie Industrial Inspection voor het online monitoren van systemen en binnen de servicedivisie Audit met remote audits van kwaliteitsmanagementprocessen. DEKRA heeft verder met name het aanbod op het gebied van digitale trainingen en vakbekwaamheid voor personen, bedrijven en klanten uit de publieke sector aanzienlijk uitgebreid gedurende de coronapandemie. Een voorbeeld hiervan is de High-Voltage Vehicles training (HiVo): “De nieuwe mogelijkheden op digitaal gebied komen op het juiste moment omdat het werken met en aan high-voltage voertuigen als e-cars – bijvoorbeeld in de verkoop, voor wegsleepdiensten en voor onderhoud – gespecialiseerde kennis vereist om de risico’s te verkleinen en ongevallen te voorkomen”, zei de bestuursvoorzitter van DEKRA.
Duurzaamheid – hét onderwerp van het millennium
DEKRA heeft in 2020 de eigen duurzaamheidsstrategie verder ontwikkeld en wil zijn CO2-voetafdruk in 2025 gehalveerd zien. Met een platina rating van EcoVadis, staat het bedrijf nu in de top 1 procent van beoordeelde duurzame bedrijven. “DEKRA is een duurzaam bedrijf in iedere zin van het woord – aan de ene kant werken we continu aan het verkleinen van onze eigen CO2-voetafdruk en aan de andere kant ondersteunen we andere partijen met onze diensten bij een duurzamere bedrijfsvoering”, legde CFO Wolfgang Linsenmaier uit. Met het oog op de grote vraag naar meer klimaatneutraliteit zal DEKRA zijn diensten op het gebied van duurzaamheid de komende jaren blijven uitbreiden.
Vooruitblik
DEKRA is het huidige jaar goed begonnen. De omzet over het eerste kwartaal lag hoger dan die over hetzelfde kwartaal een jaar eerder en was daarmee hoger dan gepland. “Met onze constante focus op digitalisering, innovatie en de markten van de toekomst zullen we de weg omhoog weer vinden – zolang het coronavirus geen roet in het eten gooit”, zei bestuursvoorzitter Stefan Kölbl. Veiligheid is tenslotte een basisbehoefte van mensen – vooral in een gedigitaliseerde wereld.”
< VorigeVolgende >
Share on: