Interesse in tweedehandsauto’s blijft toenemen, maar verkoop daalt

De interesse in occasions nam de afgelopen maand wederom toe. Zo blijkt uit cijfers van AutoScout24, het Europese online platform voor gebruikte en nieuwe auto’s. Het occasionplatform stuurde dit jaar in februari 20 procent meer kwalitatieve leads door naar gelieerde autobedrijven dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook de gemiddelde prijs van een occasion steeg. De occasionverkoopcijfers, zoals gemeten door VWE Automotive, laten daarentegen een negatieve impact van de coronamaatregelen zien.

Uit de maandelijkse cijfers van occasionplatform AutoScout24 is zowel een stijging in de interesse in occasions, als een stijging van de gemiddelde prijs van een occasion te zien. Vergeleken met een jaar geleden is de prijs van een occasion op het AutoScout24-platform gemiddeld met 922 euro toegenomen. De gemiddelde vraagprijs van een occasion stond in februari van dit jaar op 19.657 euro. Ten opzichte van de maand januari was er in februari een lichte stijging van de gemiddelde prijs van een occasion te zien. Het ging om een prijsverschil van 375 euro.

“De interesse naar gebruikte auto’s blijft binnen onze portalen alsnog toenemen. Afgelopen maand hebben AutoScout24 & AutoTrader maar liefst 20 procent meer leads verstuurd naar autobedrijven in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast zien we dat de gemiddelde occasionprijs is gestegen van 19.282 euro naar 19.657 euro”, aldus directeur Rachel Gómez y Maseland.

Nederland zoekt betaalbare connected car
Een recent Europees onderzoek naar het zoekgedrag van AutoScout24-gebruikers* laat zien dat de prijs het voornaamste aandachtspunt is voor potentiële autokopers. In Nederland wordt vervolgens ook veel waarde gehecht aan de rijervaring en het design van de auto. Minder belangrijk zijn duurzaamheid en innovatie.

Wat de wensen voor specifieke technologieën en connectiviteit van auto’s betreft, tonen de Nederlandse gebruikers veel belangstelling voor infotainmentsystemen (47%), actieve veiligheidsvoorzieningen (36%) en adaptieve cruisecontrol (34%). Het minst belangrijk is de mogelijkheid om smart home-apparaten op afstand van de auto te beheren (7%). Dit is vergelijkbaar met de wensen van andere Europese AutoScout24-gebruikers omtrent connected cars. Desalniettemin ziet slechts de helft van de ondervraagde Nederlanders een toekomst in ‘connected driving’. Voor de connected car valt in Nederland nog veel terrein te winnen.

*AutoScout24-gebruikers uit België (n=593), Duitsland (n=713), Italië (n=750), Nederland (n=438) en Oostenrijk (n=422) zijn onderzocht.

 

Geplaatst op 23-03-2021


Share on: