Vakpaper Duurzaam Wonen ondersteunt hypotheekadviseurs

In een enquête onder hypotheekadviseurs geeft 85% van de hypotheekadviseurs aan dat verduurzaming van de woning steeds belangrijker is bij een hypotheeklening. Omdat er ook behoefte is aan kennis en ondersteuning ten aanzien van verduurzaming van woningen hebben Bureau DFO en Atentikmarketing een Vakpaper Duurzaam Wonen ontwikkeld.

Dit initiatief is mogelijk gemaakt door hypotheekaanbieder ABN AMRO, serviceprovider Home Invest, schadeverzekeraar AnsvarIdèa en dienstverlener BOX duurzaam. Deze partners zien elk vanuit hun eigen rol het belang van de financieel adviseur om klanten te helpen bij het verduurzamen van de woning. De Vakpaper is een eerste stap in een reeks van initiatieven die zijn bedoeld om de verduurzaming van bestaande woningen te bevorderen en hypotheekadviseurs te helpen bij het verstrekken van een gedegen advies aan hun klanten.

 

In een onlangs gehouden enquête onder hypotheekadviseurs is gevraagd of er de komende tijd meer eisen worden gesteld aan verduurzaming van de woning bij het hypotheekadvies. 84% van de adviseurs denkt dat dit het geval is. En 79% van de adviseurs beseft dat hypotheekverstrekkers in de komende jaren ook medewerking aan hen gaan vragen voor de verduurzaming van bestaande woningen en het verbeteren van de energielabels. Ca. 18% van de kantoren benadert klanten al regelmatig om in gesprek te gaan over verduurzaming. Totaal is 77% van de kantoren voornemens om aan de slag te gaan voor bestaande hypotheekklanten en geeft aan dit reeds te doen of plannen heeft om dit te gaan oppakken. Qua ondersteuning geven adviseurs die nog niet actief zijn aan veel behoefte te hebben aan een kennisportaal en rekenmodules.


Goede informatie, modellen, rekentools en kennisportaal
Om hen hierin te ondersteunen is het nodig dat er goede informatie, modellen, rekentools en een kennisportaal beschikbaar komen voor advies, onderhoud en nazorg. Om hypotheekadviseurs in deze nieuwe adviesrol te ondersteunen, introduceren Bureau DFO en Atentikmarketing samen met de partners ABN AMRO, Home Invest, AnsvarIdèa en BOX duurzaam nu een uitgebreide vakpaper. Deze bevat actuele informatie, links naar relevante bronnen en praktische hulpmiddelen om het adviesproces te vereenvoudigen en te professionaliseren.
 

Daarnaast wordt er een speciale rekentool ter beschikking gesteld en is informatie opgenomen over de nieuwe leennormen per 2024. Ook voorbeeldbrieven worden door partijen kosteloos ter beschikking gesteld aan het intermediair. De vakpaper en bijbehorende tools worden geïntroduceerd op 30 januari aanstaande en komen beschikbaar voor alle adviseurs, ongeacht de hypotheekverstrekker. De gezamenlijke inspanningen van ABN AMRO, Home Invest, AnsvarIdèa, BOX duurzaam in samenwerking met Bureau DFO en Atentikmarketing beogen de verduurzaming van bestaande woningen aanzienlijk te versnellen en het verbeteren van het energielabel.


Verdere verduurzaming van woningen steeds belangrijker
“Het is positief om te zien dat bij zo’n hoog percentage hypotheekadviseurs duidelijk is dat verdere verduurzaming van woningen steeds belangrijker wordt” aldus Dick de Kruijk van Atentikmarketing. “Door het gezamenlijke initiatief met hypotheekverstrekkers en schadeverzekeraars denken we niet alleen adviseurs te ondersteunen, maar ook een positieve impact te kunnen maken op het verduurzamingsproces.”

 

De partijen moedigen alle hypotheekadviseurs van harte aan om vanaf eind januari gebruik te maken van deze waardevolle bronnen en tools die kosteloos ter beschikking zullen worden gesteld om klanten beter te kunnen adviseren over het realiseren van duurzame woningverbeteringen.

Door Cindy van der Helm
Geplaatst op 29-01-2024

< Vorige


Share on: