Duurzaam schadeherstel: wat doen verzekeraars
Net voor de zomer heeft het Verbond een manifest opgesteld. Samen met Schoonmakend Nederland en het NIVRE wil het Verbond dat duurzaam schadeherstel eind 2024 gemeengoed is. Hoe ver zijn verzekeraars? Wat doen ze? Wat kunnen ze? In een serie over duurzaam schadeherstel komen diverse verzekeraars aan het woord. Dit keer het verhaal van Unigarant.
Guido Evertz is duurzaamheidsmanager bij Unigarant en maakt van zijn hart geen moordkuil. Hij noemt het manifest ontzettend goed. “Het is fijn dat het er is en we de handen ineenslaan. We kunnen namelijk veel meer als we samenwerken en onze kennis met elkaar delen. Wij zijn heel open. Iedereen mag bij ons in de keuken kijken. Bijvoorbeeld als het gaat om onze reductie op CO2-gebied, maar we delen ook graag onze groene ambitie voor duurzaam schadeherstel met de verschillende ketenpartners.”Kijkje in de keuken
Unigarant heeft jaren geleden duurzaamheid al omarmd en heeft dat vanaf 2021 verder handen en voeten gegeven in een visie. “Wij noemen dat Duurzaam onderweg voor een leefbare wereld en kiezen voor drie thema’s: emissie, circulariteit en sociale duurzaamheid”, legt Evertz uit.
De verzekeraar, die onder de vleugels van de ANWB opereert, probeert zich op verschillende manieren te manifesteren. Evertz: “Met onze producten en ons schadeherstel willen we de footprint per huishouden en de schade zo klein mogelijk maken. Want waarom moet je een heel aanrechtblad of een complete vloer vervangen als je de schade ook kunt repareren? Wij zijn al sinds 2017 in gesprek met onze schadeherstellers om duurzaam schadeherstel te promoten. Schadeherstellers moeten ook aan diverse duurzaamheidseisen voldoen om met ons samen te werken.”
Zo is in de contracten opgenomen dat herstellers moeten zijn aangesloten bij Erkend Duurzaam, Ecovadis, Groen Gedaan of een gelijkwaardig keurmerk dat duurzaam schadeherstel ondersteunt.
Circulair glas
In de dagelijkse praktijk leidt dat beleid er bijvoorbeeld toe dat Unigarant circulair glas aanbiedt als er ruitschade wordt gemeld op de woonverzekering in de regio’s Utrecht, Almere en Amstelveen. “Circulair glas is nu nog wat duurder, maar dat nemen we voor lief, omdat we zulke ontwikkelingen graag steunen. Jammer is wel, dat klanten circulair glas vaak nog zien als tweedehands. Die mindset moet echt nog wel om”, aldus Evertz. “Het eindproduct heeft namelijk dezelfde kwaliteitsgaranties, levensduur en keurmerken als regulier glas.”
Ander voorbeeld dat hij geeft, betreft het repareren in plaats van vervangen van kapotte smartphones en tablets. “Wij gaan daarin nog een stapje verder en stellen gratis beschermhoesjes ter beschikking na een schermreparatie. Dat is maar een klein dingetje, maar het helpt wel. Als een klant dan zijn smartphone laat vallen, is het scherm niet meteen weer kapot.”
Luchtdrogende lak
Laatste voorbeeld dat Evertz geeft, heeft te maken met een nieuwe ontwikkeling. “Onze schadeherstellers in de autobranche maken steeds vaker gebruik van luchtdrogende lakken. Het grote verschil met traditioneel spuitwerk is dat de omgevingstemperatuur zorgt voor het droogproces. Het woord zegt het al, de lak droogt aan de lucht vanaf een kamertemperatuur van twintig graden. Voorheen moest hiervoor een ruimte ter grootte van een kleine personenauto worden verwarmd tot zestig graden. Daarnaast zijn de luchtdrogende lakken al stofdroog na ongeveer 25 minuten, met als resultaat een optimale inzet van de spuitcabine. Het scheelt naast arbeid en tijd dus vooral veel energie en daarmee CO2.”
Continu in gesprek
Het energieverbruik bij schadeherstel is sowieso enorm, benadrukt Evertz. “Daarom vinden wij het zo belangrijk om er bovenop te zitten en alle laatste ontwikkelingen te volgen. Zo zijn we vorige week met onze schadebehandelaren bij een plaatselijke autohersteller geweest. We hebben daar met eigen ogen kunnen zien hoe de branche verduurzaamt en herstel de voorkeur krijgt boven vervangen.
Zelf vindt hij vooral de reacties na afloop leuk. “Die werkbezoeken zijn leerzaam en onze schadebehandelaren worden nog enthousiaster om duurzaam schadeherstel te promoten als ze zelf hebben gezien hoe het werkt. Ook dat is belangrijk, want als een klant twijfelt bij circulair glas, omdat dat klinkt als tweedehands, is het aan onze schadebehandelaar om die klant te overtuigen van de kwaliteit van het glas en hem de duurzame oplossing te ‘verkopen’.”
Focus op preventie
Sinds kort legt Unigarant de focus in het duurzaamheidsbeleid (nog meer) op preventie. “Als er geen schade is, is er ook geen emissie”, aldus Evertz.
Voorkomen is met andere woorden nog beter dan herstellen. Reden voor Unigarant om een project Preventie te starten dat volgend jaar verder moet worden uitgerold. “We kennen allemaal wel de preventietips die je krijgt als je een verzekering afsluit, maar wij willen graag een stap verder gaan en bijvoorbeeld onze klanten actief informeren voor een storm. Makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe bereik je zoveel mogelijk klanten in een bepaalde regio via een zogenoemd early warning systeem?”
Denken in preventie
Het leren denken in preventie als onderdeel van duurzaamheid en niet alleen in herstel of vervanging vergt creativiteit van de sector en de ketenpartners, meent Evertz. “Als een klant een autoschade heeft, kun je hem duurzaam vervangend vervoer voorschotelen. Een elektrische auto, scooter of een ebike. Misschien is er zelfs een plekje beschikbaar waar hij even kan werken totdat de auto is gerepareerd.”
Er zijn al veel mogelijkheden om de klant te ontzorgen en tegelijkertijd een duurzame oplossing voorhanden te hebben, besluit Evertz, maar hij heeft nog wel één grote wens. “Met Audatax hebben wij een systeem waarmee we voertuigschades kunnen vastleggen en ook kunnen berekenen. Ik zou het wel mooi vinden als er een soort Audataxonomie komt waarmee we herstelberekeningen kunnen maken op basis van CO2 en/of circulariteit. Dan laten we echt zien dat het derde kernpunt van het manifest, de prijs is niet altijd leidend, ons menens is. Het zou in ieder geval mijn ideale wereld zijn als er een centrale database komt, waarin naast de euro’s ook het herstel in CO2-normen wordt berekend.”
< VorigeVolgende >
Share on: