Debat over (on)verzekerbaarheid tijdens Kennisdag De Goudse Verzekeringen
"Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis", stelde ondernemer Jouri Schoemaker afgelopen donderdag 15 september op de jaarlijkse Kennisdag van De Goudse Verzekeringen. Ook Joyce Walstra, voorzitter van MKB Noord stelde vast dat vraagstukken rond onverzekerbaarheid vaak spelen bij start-ups en scale-ups. Oftewel: precies die bedrijven die als belangrijke aanjagers van een innovatieve economie fungeren.
Fotobijschrift: v.l.n.r. Pauline de Wilde (dagvoorzitter), Enno Wiertsema (Directeur Adfiz), Geert Bouwmeester (Bestuursvoorzitter De Goudse), Jouri Schoemaker (oprichter Pieter Pot), Joyce Walstra (voorzitter MKB Noord), Bernardo Walta (Directeur Commercie De Goudse)
Walstra en Schoemaker deden hun uitspraken in het debat waarmee de verzekeringsmaatschappij uit Gouda deze 18e Kennisdag voor MKB-adviseurs opende. Ook Enno Wiertsema, directeur Adfiz en Geert Bouwmeester, bestuursvoorzitter van De Goudse zaten aan tafel bij dit gesprek, waarbij dagvoorzitter Pauline de Wilde hen een aantal stellingen voorlegde over actieve provisietransparantie, onverzekerbaarheid, consolidatie onder advieskantoren en maatwerk voor MKB-bedrijven.
Bedrijven die zich nergens mee laten vergelijken
Als het gaat over ‘toekomstgerichte bedrijven’ heeft Schoemaker recht van spreken. Hij is onder meer oprichter van Pieter Pot, de allereerste circulaire online supermarkt van Nederland, die consumenten wil verleiden om boodschappen te doen zónder plastic verpakkingen. Een duurzaam en voorlopig nog niet winstgevend businessmodel dat zich eigenlijk nergens mee laat vergelijken en waarvoor dus ook geen standaard verzekeringsoplossingen klaarliggen. En dat geldt voor meer bedrijven, volgens Walstra: "Een start-up die isolatiematerialen op basis van hennep ontwikkelt of werkt aan de toepassing van waterstoftechniek in auto’s. Zulke ondernemingen passen niet in een sjabloon en dat merken ze op het moment dat ze dekking zoeken voor hun specifieke risico’s."
Specialiseren
Bouwmeester erkende dat verzekeringsmaatschappijen op veel risicovraagstukken nog geen of nog geen volledig antwoord hebben kunnen ontwikkelen. "Als sector is het onze taak om die antwoorden wel te geven. Een relatief kleine speler als De Goudse kan daarbij onmogelijk voor elke uitdaging een oplossing bieden. We zullen ons moeten specialiseren. Daarin kunnen we dan het verschil maken. In het geval van De Goudse doen we dat door ons nadrukkelijke focus op een zestal branches, zoals bouw, horeca en detailhandel. Buiten die branches zullen we soms ‘nee’ moeten verkopen, binnen die branches willen we de specialist zijn."
Piekvoorraden
Wiertsema onderkent dat (innovatief) ondernemerschap en verzekerbaarheid in de praktijk soms op gespannen voet staan. "Zojuist sprak ik hier in Spant! een adviseur die mij vertelde over een van zijn relaties, eigenaar van een fietsenwinkel. Die ondernemer had de hand kunnen leggen op een grote partij fietsen. Een buitenkans, want fietsen zijn schaars op dit moment. Tot zijn ergernis kwam de betreffende verzekeraar vervolgens met bezwaren, want zijn voorraad was nu wel groter dan in de polis was toegestaan. Dat is natuurlijk niet wat je als ondernemer op zo’n moment wil horen."
We moeten creatiever worden
Tijdens de discussie rond innovatie, verzekerbaarheid en maatwerk, liet Bouwmeester doorschemeren dat hij binnen De Goudse op termijn wel plek ziet voor een Specialtydesk. Oftewel, een team specialisten dat in overleg met adviseurs niet-standaard vraagstukken aanpakt. Hij sluit daarmee aan op de woorden van Wiertsema eerder in het gesprek dat ‘we creatiever moeten worden’. Een oproep die wat de Adfiz-directeur betreft ook voor de adviseurs geldt. ‘Zij spreken met de ondernemer, zij maken de eerste risicoanalyse en zij weten waar in de markt welke oplossingen beschikbaar zijn of, met enige creativiteit, beschikbaar kunnen komen.’
Geplaatst op 20-09-2022
< VorigeVolgende >
Share on: