Restauranthouder wint (voorlopig) strijd met verzekeraar

De eis van een Franse restauranteigenaar om de exploitatieverliezen van zijn restaurant, dat wegens de pandemie gesloten was, te dekken werd door de rechtbank ingewilligd.

Verzekeraar AXA wilde de schade als gevolg van de sluiting door de pandemie niet vergoeden omdat deze niet gedekt zou zijn in de verzekeringspolis. De discussie daarover was echter kort, want eind april besloot de bedrijfsdirecteur de situatie voor te leggen aan de Rechtbank van Koophandel van Parijs voor één van zijn vier restaurants, Le Bistrot d'à côté Flaubert, met een jaaromzet van 350.000 euro. De rechtbank stelde de restauranteigenaar in het gelijk. 

In de afgelopen dagen heeft AXA een bemiddelingspoging gedaan met eigenaar Stéphane Manigold, welke geen succes heeft gehad. Er zou een bedrag dat overeenkomt met 20% van de omzet voor belastingen voor de gehele duur van hun sluiting, gemaximeerd op 4 maanden, zijn aangeboden aan verschillende restauranthouders met hetzelfde type contract als Stéphane Manigold. 
 
Sinds het begin van de gezondheidscrisis is Marigold een ‘held’ voor vele ambachtslieden en kleine winkeliers, die boos zijn op hun verzekeringsmaatschappijen en hen vragen hun operationele verliezen te dekken. Behalve dat dit type garantie zeer uitzonderlijk is, vooral in tijden van pandemie. Professionals hadden in dagblad Le Point beweerd dat Manigold gebruik maakte van een ‘pennenfout’, een ‘slecht vastgebonden contract’. Volgens het tussentijdse besluit is het pandemiegevaar echter niet uitgesloten van het contract dat tussen AXA en Manigold is afgesloten en ondertekend.
 
Er zouden 5000-6000 contracten van hetzelfde kaliber als die van het Parijse restaurant in omloop zijn, via verschillende makelaarskantoren. AXA heeft het over een schatting van een honderdtal contracten. 
In een interview met de JDD op 5 april wees AXA CEO Thomas Buberl erop dat een bedrijf zich kan verzekeren tegen het risico van bedrijfsonderbreking als gevolg van een epidemie, hoewel het vrij zeldzaam is dat een bedrijf dit soort verzekeringen afsluit en verzekeraars kunnen niet alle onverzekerde verliezen dekken die worden veroorzaakt door insluiting.

AXA gaat in beroep tegen de beslissing. Manigold denkt er al aan om hetzelfde soort compensatie te eisen voor zijn drie andere vestigingen. De strijd is nog niet voorbij.
Bron: Le Point
Geplaatst op 29-05-2020


Share on: