Elektrificatie wagenpark brengt andere brandrisico’s met zich mee

In de zakelijke markt groeit het aantal elektrische auto’s snel, meer dan de helft van de auto’s in deze markt elektrisch, zo blijkt uit de meest recente EV Marktmonitor van BOVAG[1]. Hoewel er relatief gezien veel minder vaak autobranden ontstaan in elektrische auto’s dan in auto’s met een verbrandingsmotor, brengen ze wel ándere brandrisico’s met zich mee. Het is belangrijk dat gebruikers en wagenparkbeheerders zich hiervan bewust zijn, en hun gedrag hier op aanpassen.
“Wij zien dat onze klanten hun wagenparken heel snel elektrificeren,” aldus Erwin van Tol, Lead Underwriter Fleet bij MS Amlin, dat als een van de weinige verzekeraars in Nederland gespecialiseerd is in wagenparkverzekeringen. “Dat komt omdat elektrische auto’s verschillende voordelen hebben. Ze stellen wagenparkeigenaren in staat om hun CO2-uitstoot te verlagen, maar ook de gebruikskosten zijn bijvoorbeeld lager. Ze brengen wel andere brandrisico’s met zich mee dan traditionele brandstofauto’s. Ook de gevolgschade kan aanzienlijk groter zijn.”
Elektrische auto’s lopen lager risico op autobrand
Hoewel branden met elektrische auto’s veel aandacht krijgen in de media, lijkt het risico op het ontstaan van brand vooralsnog veel lager dan bij traditionele brandstofauto’s. Zo was in 2021 in Nederland 1,3 procent van de autobranden afkomstig van elektrische auto’s, terwijl ze ruim 4 procent van het wagenpark uitmaakten. En in 2023 waren er in de VS per 100.000 elektrische auto’s slechts 25 betrokken bij een brand, vergeleken met 1.530 branden per 100.000 verkochte brandstofauto’s[2]. Wel zijn elektrische auto’s gemiddeld jonger dan brandstofauto’s, dus het is belangrijk om te monitoren of het brandrisico ook lager blijft als elektrische auto’s ouder worden.
Andere oorzaken
Elektrische auto’s brengen wel ándere brandrisico’s met zich mee, bijvoorbeeld als het gaat om de oorzaken. Een auto met een verbrandingsmotor vat vooral vlam tijdens het gebruik, bijvoorbeeld door lekkages van de brandstof, elektrische fouten of een hete katalysator. Een elektrische auto vat juist eerder vlam terwijl de auto geparkeerd staat of opgeladen wordt[3]. Dat kan komen door een ondeugdelijke of beschadigde kabel of laadpaal, een elektrische installatie die niet is ontworpen voor het opladen van e-auto’s, of schade aan een batterijcel, die bijvoorbeeld kan ontstaan door een gebrek of na een aanrijding.
Brandverloop en brandduur wijken af
Elektrische auto’s gebruiken meestal lithium-ion batterijen. In geval van een autobrand wijkt dan zowel het verloop als de duur af[4]: die ontwikkelt zich trager en duurt langer. Dat komt omdat batterijcellen een lange tijd nodig hebben om op te warmen, uit te gassen en aan de verbranding deel te nemen.
Pas als er een thermal runaway ontstaat, kent de brand een exponentieel verloop. In dat geval veroorzaakt een kortsluiting in de batterijcel een chemische reactie en extreme temperatuurstijging. Dan kunnen er ook steekvlammen en explosies optreden. Een thermal runaway houdt zichzelf bovendien in stand[5].
Hogere gevolgschade
Als er een thermal runaway ontstaat, is de kans groot dat de brand overslaat naar andere voertuigen, de laadinstallatie en/of een naburig gebouw. Daardoor is de mogelijke gevolgschade van een elektrische autobrand hoog.
“Elektrische auto’s vatten dus minder vaak en door andere oorzaken vlam dan traditionele brandstofauto’s,” vat Erwin van Tol samen. “Ook ontstaat brand op andere momenten: niet tijdens het rijden, maar tijdens het geparkeerd staan of opladen. En hoewel een brand zich trager ontwikkelt, heb je dat als gebruiker pas door vlak voordat er een thermal runaway ontstaat. En vanaf dat moment gaat het héél snel. Daarom is het belangrijk dat mensen zich hiervan bewust zijn en er hun gedrag op aanpassen.”
Vijf tips voor gebruikers van elektrische auto’s
- Blijf niet in de auto tijdens het laden.
- Is er een storing of foutmelding van het batterijmanagementsysteem? Meld dit dan direct bij het onderhoudsbedrijf. Parkeer de auto op de openbare weg, op voldoende afstand van bebouwing tot deze is gecontroleerd door een monteur.
- Laad alleen op met goedgekeurde en onbeschadigde laadkabels. Controleer de laadkabel regelmatig: laat deze bij beschadiging direct herstellen of vervangen.
- Stop het laadproces vóór het loskoppelen van de laadkabel. Dit voorkomt vonkvorming.
- Als er gassen of rook ontstaan, houd dan afstand. Alarmeer de brandweer en meld dat het om een elektrische auto gaat.
Meer tips zijn te vinden in de infographic ‘Veilig parkeren en laden van elektrische voertuigen in parkeergarages’ van het Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid en Brandweer Nederland.
Zie voor meer informatie https://msamlin-insurance.nl/.
1] Bron: BOVAG EV Marktmonitor
[2] Bron: IEEE Spectrum, Extinguishing the EV Battery Fire Hype
[3] Bron: DEKRA, Electric Vehicle Fires: How Often Do They Really Occur?
[4] Bron: NIPV, Brandveiligheid parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen
[5] Bron: NIPV, Brandexperiment over de inzet van ultrahogedruk snij- en blussystemen bij branden in batterijen van elektrische voertuigen
< VorigeVolgende >
Share on: