Klimaatnota: VNA blij met intentie maar bezorgd over voorgestelde route

Minister Hermans van Klimaat en Groene Groei heeft namens het kabinet nieuwe Klimaatplannen gepresenteerd, waarin onder andere een verhoogde MRB-korting voor elektrische voertuigen (EV’s) en een fiscale heffing voor werkgevers met fossiele (bestel)auto's zijn opgenomen. VNA verwelkomt de verhoogde MRB-korting, maar uit tegelijkertijd haar bezorgdheid over de voorgestelde heffing op zakelijke voertuigen.

De Vereniging van Nederlandse Auto- en Transportbedrijven (VNA) verwelkomt de verhoogde MRB-korting, maar uit tegelijkertijd haar bezorgdheid over de voorgestelde heffing op zakelijke voertuigen. De VNA vreest dat deze maatregel mogelijk negatieve milieueffecten met zich meebrengt, aangezien werkgevers kunnen kiezen voor alternatieve invullingen van mobiliteit. De organisatie is daarom kritisch over de uitwerking van dit voorstel.

De klimaatplannen zijn essentieel om de wettelijke doelstelling van 55% CO2-reductie in 2030 te realiseren, een doel dat met het huidige beleid niet haalbaar lijkt. De maatregelen voor mobiliteit die in de Klimaatnota zijn opgenomen, zijn:

  1. Verhoogde korting voor EV’s op de MRB
    Het kabinet stelt voor om de korting op de MRB voor emissievrije auto’s van 2026 tot en met 2028 te verhogen van 25% naar 30%, wat neerkomt op 70% van het normale tarief. Dit betekent een maandelijkse korting van ongeveer €6 voor een gemiddelde elektrische auto.

  2. Nieuwe heffing voor werkgevers op fossiele (bestel)auto’s
    Vanaf 2027 wordt er een eindheffing voor werkgevers geïntroduceerd op fossiele voertuigen die aan werknemers ter beschikking worden gesteld. Deze heffing bedraagt 52% van het bijtellingspercentage (22%). Voor een auto ter waarde van €40.000 betekent dit een belasting van €4.576 per jaar. Deze maatregel is niet van toepassing op emissievrije voertuigen. De verdere details worden in de maanden voorafgaand aan Prinsjesdag gepresenteerd.


Renate Hemerik, voorzitter van de VNA, benadrukt dat de verhoogde korting op de MRB voor EV’s een positieve ontwikkeling is, maar waarschuwt dat de heffing voor werkgevers een ontmoedigende stap lijkt. “Dit lijkt meer op een straf voor zakelijke auto’s dan op een beloning voor werkgevers die bijdragen aan verduurzaming. Auto’s van de zaak zijn vaak nieuw, schoon en veilig en spelen een cruciale rol in de vergroening,” aldus Hemerik.


Toekomst van autobelastingen
Het kabinet heeft beloofd voor de zomer een ‘contourenbrief’ te presenteren over autobelastingen op de lange termijn. Deze zal onder andere een nieuwe basis voor de MRB op basis van voertuigafmetingen en een tenaamstellingsbelasting op nieuwe en gebruikte EV’s omvatten.

Hemerik voegt toe: “Een modernisering van het belastingstelsel is cruciaal om autobelastingen duurzaam en toekomstbestendig te maken, zodat mobiliteit betaalbaar en bereikbaar blijft. De leasesector investeert fors in duurzame mobiliteit en heeft stabiliteit en voorspelbaarheid van het overheidsbeleid nodig voor haar investeringsbeslissingen.”


Volgende stappen
De gepresenteerde klimaatplannen worden momenteel doorgerekend door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) om te bekijken of ze effectief zijn voor het bereiken van de Nederlandse klimaatdoelen. De VNA zal de verdere uitwerking van de plannen en de timing nauwlettend volgen en de dialoog aangaan met verschillende ministeries.

Geplaatst op 28-04-2025

< VorigeVolgende >


Share on: