Stichting Salvage staat Arnhem bij

In de nacht van woensdag 5 op donderdag 6 maart verwoest een grote brand het historische centrum van Arnhem. Salvagecoördinator Marc Neijenhuis krijgt om 3.51 uur een oproep. Hij weet meteen dat er sprake is van een grote calamiteit. Dit is zijn verhaal!

Een reconstructie van de hulpverlening
In de nacht van woensdag 5 op donderdag 6 maart verwoest een grote brand het historische centrum van Arnhem. Salvagecoördinator Marc Neijenhuis krijgt die nacht om 3.51 uur een oproep. Dit is zijn verhaal. 

Woensdagnacht
“De eerste 112-melding is om 3.45 uur. De brandweer stuurt om 3.51 uur een oproep naar onze alarmcentrale. Ik weet meteen dat er sprake is van een grote calamiteit en rijd naar de schadelocatie, die al is afgesloten door de politie. Het is fijn dat de politie bekend is met de Stichting Salvage, want daardoor kan ik zo dicht mogelijk bij de locatie komen én vlak bij de hulpdiensten parkeren. Het is bijna half vijf als ik op de rampplek sta voor een eerste indruk. Ik zie de enorme impact van het incident en bel gelijk de Salvage Alarmcentrale om te kunnen opschalen en meer Salvagecoördinatoren op te kunnen roepen. Om 5.45 uur zit ik voor een eerste kort overleg in de mobiele commando-unit die de brandweer ter plekke al heeft neergezet.”  

GRIP-klasse 
“Omdat ik veel in de regio werk, kom ik vaak dezelfde mensen tegen. Ook nu. De officier van dienst van de brandweer is een bekende voor me. Hetzelfde geldt voor de officier van dienst van Bevolkingszorg. Dat is fijn. Je weet meteen wat je aan elkaar hebt en een bekend gezicht biedt vertrouwen in een crisisteam. Ik ben nog maar amper binnen als het incident wordt opgeschaald van GRIP 1 naar GRIP 2. GRIP staat voor Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijding Procedure, een procedure om een grootschalig incident goed te kunnen coördineren. Zowel op operationeel als tactisch en strategisch niveau. Op het gemeentehuis van Arnhem wordt vervolgens een ROT (Regionaal Operationeel Team) opgericht, terwijl ik word betrokken in het CoPI-team (Commando Plaats Incident) om actief aan de vele overleggen die dag deel te nemen. De brandweer en andere overheidsdiensten gebruiken veel afkortingen, maar door mijn lange ervaring met dit soort incidenten, ken ik die inmiddels wel. Gemiddeld iedere anderhalf uur is er een overleg met het CoPI-team om de meest actuele stand van zaken te bespreken en te besluiten wie wat doet.” 


Donderdag 6 maart
In dat eerste overleg hoor ik dat er honderd geëvacueerde mensen op het stadskantoor zitten. Heel bijzonder. Iedereen slaapt natuurlijk nog om kwart voor vier, maar moet wel zijn of haar huis uit. De brandweer heeft dat binnen een uur voor elkaar. Een prestatie van formaat, maar die mensen moeten vervolgens wel ergens worden ondergebracht. Daarom heb ik Salvage-collega Marcel Swanink laten oproepen als tweede coördinator. Hij gaat naar de opvanglocatie in het Stadskantoor en houdt zich bezig met de registratie van gegevens van getroffen bewoners en ondernemers. Een enorme klus, maar gelukkig zijn er genoeg medewerkers van de gemeente ter plaatse om alle gegevens zo compleet mogelijk te krijgen, zodat Marcel zich ook kan richten op vragen van gedupeerden. Hij fungeert op dat moment namelijk als een ‘loket’ namens verzekeraars en krijgt veel vragen.”

Huisdieren in veiligheid
“Naast Marcel heb ik iemand nodig die continue in het rampgebied aanwezig kan zijn om de schade exacter in beeld te brengen en de beredderende maatregelen te coördineren. Ik zit zelf immers veel in overleg en er is toch echt iemand nodig om huizen en winkelpanden af te laten timmeren en spullen of zelfs huisdieren van gedupeerden veilig te laten stellen. Of om rijplaten op de straten te laten leggen, zodat de grote kranen die worden aangevoerd geen schade aan het historische straatwerk in het centrum kunnen aanrichten. Daarom wordt Frank van de Poel opgeroepen als 3e Salvagecoördinator. Frank moet vooral veel stappen zetten. Letterlijk. Toen ik het hem later vroeg, bleek hij op donderdag 24.000 stappen te hebben gezet. Het zegt iets over alle bewegingen die hij voor de getroffenen, samen met calamiteitenbedrijven, in gang zet.” 

Aandacht, actie en advies 
“Er zijn drie zaken waar het bij Salvage om draait: Aandacht, Actie en Advies. Ook in die volgorde. Wij hebben in eerste instantie primair aandacht voor de gedupeerde bewoners en ondernemers. Vooral Marcel, die op het stadskantoor samen met de gemeente, zo snel mogelijk de registratie van alle gedupeerden realiseert, zodat kan worden uitgesloten dat er slachtoffers te betreuren zijn. Het incident is enorm en alle betrokken hulpverleners zijn ontzettend bang voor slachtoffers. Ook doordat de media constant melden dat er vermisten zijn. De registratie van alle gedupeerden op het gemeentehuis gaat echter zo rap, dat we in de loop van de ochtend al weten dat er geen vermisten zijn. Natuurlijk sluit je daarmee nog niet uit dat er geen slachtoffers zijn, bijvoorbeeld door illegale bewoning of onderverhuur, maar het is wel een positief bericht. De rolverdeling tussen Frank, Marcel en mij werkt intussen uitstekend. Het schept voor ons alle drie duidelijkheid. We hebben ook meteen een app-groepje geopend waarmee we lekker snel kunnen communiceren. Als ik in overleg zit, kan ik immers niet bellen, maar wel appen.”

 

Bron: Verbond van Verzekeraars
Geplaatst op 25-03-2025

< VorigeVolgende >


Share on: