Inbeslagnames van fatbikes stijgen: Steun van het kabinet is essentieel

In het AD van vandaag is te lezen dat politiecontroles op opgevoerde fatbikes hebben geleid tot een aanzienlijke stijging van inbeslagnames. Het Openbaar Ministerie meldt dat er vorig jaar ten minste 10.500 fatbikes zijn in beslag genomen, die nu zijn opgeslagen in een van de tien beslaghuizen van de politie. Het aantal boetes voor fatbikebestuurders is verdubbeld.
Om het probleem van fatbikes aan te pakken, heeft de politie eind 2023 bijna 250 rollerbanken aangeschaft, elk met een prijs van 17.000 euro. Sinds de invoering van deze rollerbanken in het midden van vorig jaar, zijn de controles toegenomen. Diverse acties hebben geleid tot duizenden controles onder fatbikebezitters, met grote operaties in steden zoals Eindhoven, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
Bestuurders van illegale fatbikes of e-bikes riskeren een boete van 310 euro. Dit geldt bijvoorbeeld voor fietsen met een gashendel of die sneller kunnen dan 25 km/u, evenals voor motoren die krachtiger zijn dan 250 watt. Bij herhaalde overtredingen kan de politie de fiets in beslag nemen. De korpsleiding heeft geconstateerd dat het aantal boetes voor e-bikes, waar fatbikes onder vallen, aanzienlijk is gestegen. "Het aantal processen-verbaal is de afgelopen drie jaar verdubbeld," zegt woordvoerder Luna van Heerwaarden-Smidt. "Vorig jaar was het aantal zelfs in de duizenden."
De politie geeft aan dat exacte cijfers moeilijk te verkrijgen zijn, omdat fatbikes onder de brede categorie ‘elektrische fietsen’ vallen. “Het controleren van de processen-verbaal op fatbikes is erg arbeidsintensief,” aldus Van Heerwaarden. “Maar we veronderstellen dat het merendeel voor fatbikes geldt.”
Volgens het Openbaar Ministerie zijn momenteel 10.500 fatbikes in beslag genomen. Deze fietsen zijn afgelopen jaar in beslag genomen door de politie en andere instanties zoals de Fiod.
Daarnaast nam de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) vorig jaar zomer 16.500 ongekeurde Chinese fatbikes in beslag, voornamelijk in de Rotterdamse haven. Deze fietsen worden eveneens opgeslagen in de beslaghuizen van de politie.
De 247 rollerbanken lijken voorlopig voldoende, stelt de politie. “Maar als er meer nodig zijn, kunnen eenheden die aanvragen,” zegt Van Heerwaarden, vooral als het fietsen in het voorjaar weer toeneemt.
Veilig Verkeer Nederland (VVN) steunt de acties van de politie. "De politie besteedt veel aandacht aan het fatbikeprobleem en doet haar best om onveilige fietsen van de weg te halen," aldus Willemijn Pomper van VVN. "We zien veel controles, vooral in de grote steden waar de overlast het grootst is."
Toch zijn er te veel fatbikes om allemaal te controleren. Volgens VVN zijn er veel geïmporteerde fatbikes in omloop waarvan de snelheidsbeperkingen eenvoudig verwijderd kunnen worden. Voor een echte oplossing is nieuwe wetgeving noodzakelijk. “Het is cruciaal dat het kabinet de politie ondersteunt."
Of dit op korte termijn gebeurt, is onzeker. De Tweede Kamer heeft wel een helmplicht en een minimumleeftijd van 14 jaar geëist, maar minister Barry Madlener (Verkeer) stelt dat nieuwe regels alleen kunnen gelden voor alle e-bikes. Hij verwijst naar een recent rapport van adviesbureau DTV, dat concludeert dat fatbikes niet per se onveilig zijn; het rijgedrag van de bestuurders is het probleem.
VVN is het hier niet mee eens. “We moeten kijken naar wat mogelijk is, maar wij vinden een minimumleeftijd van 16 jaar noodzakelijk,” klinkt het van Pomper. Ze betwijfelt de veiligheid van fatbikes: “Op straat zien we vaak dat bestuurders niet trappen. En omdat fatbikes breder en stabieler zijn, rijden mensen vaak harder en gevaarlijker.”
< VorigeVolgende >
Share on: