Speeddates en vakmanschap

Ron Verhulsdonck is Country President Benelux bij Chubb en heeft onlangs een blog geschreven over speeddates, met Chubb medewerkers welteverstaan, in het kader van International Mentoring Day. Want talentontwikkeling vraagt in deze bijzondere tijden om bijzondere middelen.

Misschien eerst een misvatting uit de wereld helpen: talentontwikkeling is niet alleen voor jonge high potentials. In welke fase van je loopbaan je je ook bevindt, je kunt je altijd verder ontwikkelen. En bij Chubb willen we deze ontwikkeling graag stimuleren.

Daarbij is de medewerker de piloot, managers en HR ondersteunen en helpen navigeren. Wij geloven in de ‘70-20-10 regel’: 70% van je ontwikkeling vindt plaats on the job, 20% door samenwerking met anderen (én mentoring), en de overige 10% door training en opleiding. Vaak wordt op die 10% veel nadruk gelegd, terwijl er on the job en zeker door samenwerking met anderen veel winst te behalen is.

Ontwikkeling op afstand
Hoe doe je dat in deze tijd, talentontwikkeling op afstand? Zoveel gebeurt immers impliciet, bijvoorbeeld in de dagelijkse werkzaamheden en het informeel overleg met collega’s. Door de COVID 19-pandemie werken we inmiddels alweer sinds half maart vanuit huis en dit blijft voorlopig nog wel de realiteit. Veel van het impliciete valt hiermee weg. Daarom hebben we naar manieren gezocht dit expliciet te maken, en natuurlijk ook naar nieuwe manieren om samen te werken en kennis te delen.

De mentoring speeddates tussen medewerkers en senior managers zijn daar een mooi voorbeeld van. Niet alleen de medewerkers, maar ook de managers gaven aan dat ze er veel aan hebben gehad en er nieuwe energie van kregen. Een mooie wisselwerking en een activiteit die we er zeker in zullen houden. Ook hebben HR en IT in korte tijd een omschakeling naar volledige virtual learning voor elkaar gekregen.

Vakmanschap
Aandacht voor ontwikkeling is belangrijk voor een bedrijf dat vakmanschap zo hoog in het vaandel heeft staan. In onze ogen bestaat vakmanschap uit een combinatie van superieure technische kennis, service en uitvoering. Om met kennis te beginnen: die vinden we extreem belangrijk. Een veelzeggend voorbeeld: voor underwriters hebben we de Wft modules [basis, Schade particulier en Schade zakelijk] verplicht gemaakt, ook al adviseren we geen eindklanten. Ik vind echt dat we het aan onze stand verplicht zijn om op zijn minst de basisprincipes van het verzekeren te beheersen. En natuurlijk bieden we onze medewerkers tal van technische opleidingen gericht op specifieke vakgebieden, van marine tot cyber, van underwriting tot claims.

Zonder superieure technische kennis geen vakmanschap, maar soft skills zijn minstens zo belangrijk. Die bepalen mede het niveau van je service en executie, en zijn ook van essentieel belang om je verder te ontwikkelen. Kun je goed samenwerken, jezelf presenteren, omgaan met druk? En kun je je ideeën overbrengen bij andere mensen?

Masterclass overtuigingskracht
Daarom ging onze jaarlijkse Chubb Young Insurance Masterclass dit keer over persoonlijke overtuigingskracht. Gedragswetenschapper Pacelle van Goethem, die er uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan, deelde de geheimen van overtuigingskracht met jonge risk- verzekeringsprofessionals uit de Benelux. Helaas niet in Amsterdam of Brussel dit keer, maar online. Dat was wel bijzonder relevant, want hoe ben je overtuigend in een online meeting, waarin zoveel non-verbale communicatie verloren gaat?

Kijk de masterclass nu terug voor het antwoord op deze vraag en meer: https://chubb.nepgroup-webinars.com/chubb-young-insurance-online-masterclass-the-power-of-persuasion-3.


 
BLOG: Ron Verhulsdonck is Country President Benelux bij Chubb
Geplaatst op 21-11-2020


Share on: