Nederlandse werknemers blijven veerkrachtig en productief

Nederlandse werknemers blijven veerkrachtig en productief tijdens de enorme verschuiving naar thuiswerken door COVID-19, blijkt uit onderzoek van Willis Towers Watson, een wereldwijd adviesbureau.

De drastische toename van thuiswerken veroorzaakt door de COVID-19-pandemie heeft de productiviteit van het personeel in Nederland niet significant geschaad, blijkt uit onderzoek van Willis Towers Watson, een wereldwijd adviesbureau.

In een peiling onder Nederlandse bedrijven zei 12% van de werkgevers dat nieuwe werkregelingen de productiviteit hebben verhoogd, 12% zei dat er geen verandering was opgetreden, terwijl 38% aangaf dat er een kleine negatieve impact was op de productiviteit. Slechts 8% zei dat hun productiviteitsdaling gematigd was, en 2% noemde de daling groot. De overstap van kantoor naar thuiswerken tijdens de pandemie is een grote verschuiving in de bedrijfsvoering in Nederland. Twee derde van de werkgevers (62%) zegt nu dat meer dan 75% van hun personeel op afstand werkt. Voor COVID-19 zei de helft (49%) dat minder dan 10% van hun personeel op afstand werkte.

Gevraagd naar de gedachte om te stoppen met hun nieuwe flexibele werkregelingen, zei 67% dat er geen einddatum is gepland. Omdat thuiswerken over het algemeen goed werkt, gelooft Willis Towers Watson niet dat bedrijven erop zullen aandringen dat personeel terug gaat naar kantoor, vooral met bezorgdheid over sociale afstand. Angel Hoover, Head of Benelux bij Willis Towers Watson: “De pandemie heeft ons gedwongen tot een enorm experiment om thuis te werken, en veel werkgevers zijn opgelucht over hoe goed de productiviteit van het personeel is gebleven of hoe deze zelfs is gestegen. Technologie zoals het snelle Breedband is een enorme factor geweest en werknemers zijn snel overgestapt op tools zoals videoconferencing.”

“Werkgevers hebben gezien dat medewerkers net zo productief kunnen zijn als ze niet op kantoor zijn, en dat kan een grotere verschuiving naar flexibel werken tot gevolg hebben. En dat zal dan weer gevolgen hebben voor kantoorvastgoed en de economie als geheel." Het onderzoek keek ook naar wat werkgevers doen om het personeel te helpen omgaan met de druk en veranderingen veroorzaakt door COVID-19. Daaruit bleek:

  • 45% van de werkgevers heeft de toegang van het personeel tot programma’s voor hulp en ondersteuning aan medewerkers vergroot en nog eens 19% is van plan dit te doen.
  • 82% biedt virtuele mogelijkheden voor sociale betrokkenheid voor teams en afdelingen om mensen te helpen contact te houden en nog eens 8% is van plan dit te doen.
  • Hoewel alle (99%) bedrijven regelmatig communiceren met personeel om hen op de hoogte te houden, doen de meeste op dit kritieke moment niet genoeg om naar hun personeel te luisteren. Sinds de COVID-19-crisis is begonnen, heeft slechts 15% hun personeel gevraagd naar hun standpunten en behoeften op het gebied van arbeidsvoorwaarden, en 24% heeft focusgroepen ingezet.


Angel Hoover: “Hoewel dit een uitdagende tijd is voor bedrijven, legt het ook grote spanningen en druk op individuele mensen. Goede werkgevers denken na over manieren om hun personeel te helpen de pandemie te doorstaan door betere communicatie, flexibeler werken en verbeteringen in de secundaire arbeidsvoorwaarden. Dit is een baanbrekend leiderschapsmoment voor veel bedrijven. Degenen die hun mensen op de eerste plaats zetten, zullen het best gepositioneerd zijn om uit de crisis te komen met een hoger welzijn en betrokkenheid van werknemers, die essentieel zullen zijn voor het toekomstige succes van elk bedrijf.”

De COVID-19 Pulse Survey 2020 is in april 2020 uitgevoerd onder een breed scala aan werkgevers in heel Europa, waaronder Nederland. De 109 Nederlandse respondenten hebben wereldwijd ongeveer 2 miljoen werknemers in dienst.

Geplaatst op 27-05-2020


Share on: