Opleiding tot Schadebehandelaar financieel advieskantoor 2019

In samenwerking met Anita Hol-Bubeck heeft Bureau DFO de zevendaagse opleiding Schadebehandelaar financieel advieskantoor ontwikkeld. Aanvang van de opleiding is in september. In een openhartig interview vertelt Anita hoe zij de eerste groep van deze leergang heeft ervaren. Dit geeft u een indruk wat u kunt verwachten als u deelneemt aan deze 7-daagse: Leren om beter te kunnen worden in het mooie vak van Schadebehandelaar. Lees hier het interview.


Leren om beter te kunnen worden in het mooie vak van schadehandelaar! 

Vol trots kijk ik aan het einde van dag 7 naar de deelnemers van ‘mijn’ schadeopleiding als ze bij de fotograaf klaar gezet worden voor de foto. Ze lachen, maken flauwe grappen over hun diploma’s en over wie de afstudeerpet wel en niet staat en ze gooien uiteindelijk toch allemaal tegelijk op commando van de fotograaf hun petten met een brede grijns in de lucht! 
 
Ondertussen sta ik een beetje sentimenteel te overdenken wat hier allemaal aan vooraf gegaan is. Op dag 1 van de opleiding kwamen deze mensen één voor één stil binnen. De deelnemers vertellen die dag verlegen waar ze werkzaam zijn en wat ze doen. Met pijn in mijn hart hoor ik ze zeggen en ‘en ik mocht de schades gaan doen’. Mijn vraag is dan steevast “Vind je het wel leuk dan?” Ja ze vinden het allemaal ‘leuk’, dat schadevak. Het werk is interessant, steeds weer iets nieuws, heel divers, je kunt zoveel voor klanten betekenen, je kunt de meerwaarde van het advieskantoor laten zien door de klanten zo goed mogelijk bij te staan als het vervelende feit ‘schade’ zich voordoet. Op mijn vraag “Wat verwacht je van de opleiding?” zijn de antwoorden allemaal in de stijl van ‘leren beter te worden in mijn vak’. Dat is mooi want dat is het doel van deze opleiding! Op dag 2 komen de deelnemers veel minder stil en verlegen binnen. Ze begroeten elkaar en mij behoorlijk luidruchtig, maken grappen tegen de laatkomers van de vorige keer “Heb je het nu wel op tijd gevonden?” en als ze koffie pakken gaan de gesprekken al over de huiswerkopdrachten. Zo te horen nemen ze die zoals ze bedoeld zijn, heel serieus. 
 
Van de deelnemers wordt verwacht dat ze voorbeelden/casussen opzoeken bij het bedrijf waar ze werken, in ‘oude’ studieboeken, uit de media, op internet etc. De voorbeelden/casussen moeten gaan over de onderwerpen die horen bij de theorie van die lesdag: bijvoorbeeld bezitsschade, aansprakelijkheidsschades, schades met motorrijtuigen, of de variaschade zoals reis en zorg. De deelnemers leggen de praktijkcasussen aan elkaar voor en we bespreken hoe de casus opgelost zou kunnen worden. Welke wettelijke bepalingen zijn van toepassing, wat staat er in de voorwaarden en is er uiteindelijk dekking en/of een verhaalbare schade? Naarmate de opleiding vordert hoor ik dat er steeds vaker kritische vragen worden gesteld aan elkaar maar ook aan mij “Ja maar heb je daar aan gedacht?” of “Zou het niet zijn dat…?"
 
Naarmate de opleiding vordert kunnen en durven de deelnemers steeds meer. Ze dagen elkaar steeds meer uit. De voorbeelden worden complexer, er zijn steeds vaker meerdere partijen en meerdere verzekeraars bij betrokken. De discussies krijgen steeds meer inhoud. 
Ze kiezen partij, verzamelen argumenten om elkaar te overtuigen, nemen het vaak fel op voor de schadelijdende partij of proberen goed beargumenteerd uit te leggen waarom de schade niet vergoed wordt of niet verhaald kan worden. Ik word minder vaak hulpeloos aangekeken, ze gaan zelf samen proberen iets op te lossen. Ze leren en groeien in hun vak, ze kunnen, durven en doen steeds meer zelf! 
 
Ik geniet ervan als ze op dag 7 met veel vrolijkheid binnenkomen en elkaar begroeten. De grappen gaan over de inhoud van de cursus: “Als je niet uitkijkt stel ik je aansprakelijk”, en “Als een glas water omvalt, is dat waterschade?”. Ik hoor ook ‘”Ik ga je zo een paar lekker moeilijke vragen stellen hoor!” Ik luister er met veel plezier naar! 
 
Op deze dag 7 gaan we apenkooien heb ik ze beloofd. We doen van alles. Ik geef eerst uitleg over wat er bij de afwikkeling van de schade komt kijken. Zoals: wat staat er in de wet over vergoeding van de wettelijke rente, buiten gerechtelijke kosten en verjaring. 
Daarna mogen de deelnemers wat vertellen over ‘hun’ onderwerp. Op dag 6 heeft iedereen een onderwerp, wat volgens hem of haar op dag 7 nog eens aan de orde moest komen, op een blaadje geschreven. De blaadjes hebben we in een bakje gedaan en iedereen mocht er een uitpakken.  Wat was het leuk om te zien wat er van gemaakt was: een vragenspelletje met rode en groene kaartjes, een presentatie, een quiz en tot ieders hilariteit een super goed in elkaar gezette bingo over een moeilijk onderwerp, namelijk schades op verzuimverzekeringen! 
 
Tot slot spelen de deelnemers een rechtszaak na. Een zaak over een verkeerschade met meerdere betrokken partijen die beiden aansprakelijk zijn, maar naar elkaar wijzen. De deelnemers nemen in groepjes van 3 of 4 de verdediging op zich van de aansprakelijke partijen en de schadelijdende partij. Een groep van drie zijn de rechters. In het laatste half uur verdedigen partijen voor de rechter fanatiek, maar met respect voor elkaar, hun standpunt. De verdedigers komen met goede en onderbouwde argumenten. Na enige tijd zeggen de rechters genoeg gehoord te hebben en na een kort overleg volgt de uitspraak. Een goed onderbouwde uitspraak, maar partijen zeggen meteen dat ze het daar niet mee eens zijn en roepen dat ze in hoger beroep willen gaan. De rechter blijft strak in zijn rol en zegt ijzig kalm: “Dat zal niet gaan want de opleiding is afgelopen!”. 
 
Quasi protesterend, maar ook lachend neemt de groep afscheid van elkaar. Maar elkaar loslaten gaat nog even niet want ’s avonds en de volgende ochtend wordt er gereageerd op de groeps-WhatsApp. Grapjes als “Ik mis jullie nu al…” maar ook “Wat was het leerzaam en gezellig”, “Ik vond het een ontzettend leerzame opleiding” en “Ik heb een fantastische tijd gehad en heel veel geleerd”. 

Het doel is voor de groep geslaagd: leren om beter te kunnen worden in het mooie vak van schadehandelaar!

Anita Hol-Bubeck 

Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar inschrijven kan via 
www.dfobv.nl/product/opleiding-schadebehandelaar-financieel-advieskantoor
Geplaatst op 06-08-2019