Positieve jaarcijfers Aon Nederland

Aon Nederland realiseerde met een kleine omzetgroei van 0,4% een totale omzet van 377,8 miljoen euro in 2018. Daarmee kijkt de risico- en verzekeringsadviseur terug op een goed jaar, waarin ook de verdere integratie van de activiteiten van het in 2017 overgenomen Unirobe Meeùs Groep (UMG) is gerealiseerd. Voor het jaar 2019 ligt Aon op koers om ruim 2% groei te realiseren.

De integratie kenmerkte het jaar 2018. Portefeuilles en afdelingen werden samengevoegd. Zo gingen de volmachtbedrijven UMG Assuradeuren B.V. en Jacobs & Brom B.V. samen verder onder de naam One Underwriting B.V. 

“We hebben het afgelopen jaar ook veel aandacht besteed aan de verdere integratie van onze gezamenlijke diensten. Het is goed om te zien dat dit nu al zijn vruchten afwerpt. Dit jaar gaan we verder met de afronding. Ik ben trots op mijn collega’s dat deze veranderingen geen effect hadden op de jaarresultaten”, zegt Marc van Nuland, Country Manager van Aon Nederland. “Nu de integratie verdere vorm heeft gekregen, hebben we een goed fundament gelegd voor verdere groei in 2019. Als grootste risico- en verzekeringsadviseur van Nederland zie ik het als onze taak om Nederlandse ondernemers, organisaties en particulieren te ondersteunen met de best passende oplossingen. Dat vraagt steeds vaker om innovatieve oplossingen, reden voor ons om ook het komend jaar daarop door te pakken.”

Innovatie
Aon Nederland zette in 2018 in op innovatie. Deze lijn wordt in 2019 doorgetrokken. Wereldwijd wordt innovatie georganiseerd via de Aon New Ventures Group. In Nederland stuurt het Aonvation team de vernieuwing sinds een jaar aan. Zij vertalen de wereldwijde innovaties vanuit de New Ventures Group en rollen deze uit in Nederland. Daarnaast begeleidt en ontwikkelt Aonvation de innovaties die we hier in Nederland bedenken. Concrete voorbeelden daarvan zijn de oplossingen die Aon ontwikkelde op het gebied van cybersecurity. Met de hulp van data en analytics worden nieuwe inzichten vormgegeven in passende oplossingen. Recentelijk opende Aon een risk desk op de High Tech Campus Eindhoven. Hiermee onderstreepte Aon het belang van regionale dienstverlening in de Brainportregio, waar ook UMG van oudsher goed vertegenwoordigd was.

“Met regionale vertegenwoordiging en een internationaal netwerk bieden we onze klanten het beste van twee werelden”, zegt Rogier Sparreboom, CFO bij Aon Nederland. “Kennis van de lokale markt en ervaring met internationaal zakendoen en de risico’s die daarbij komen kijken, maken dat we niet alleen multinationals, maar ook al dan niet startende ondernemers de beste oplossingen kunnen bieden. Daarmee zijn we gesprekspartner voor al onze klanten. Het komend jaar willen we verdere groei realiseren door de mogelijkheden van ons volmachtbedrijf One Underwriting verder te benutten en door onze oplossingen op het gebied van Health & Benefits nadrukkelijker in de markt te zetten.”

Diversiteit
Aon maakte in 2018 beleid voor een meer divers personeelsbestand. Op de internationale vrouwendag in 2019 werd het Charter ‘Talent naar de Top’ ondertekend. Hiermee verbindt Aon zich aan een concrete en zelfgekozen doelstelling om in de top van de organisatie meer vrouwelijk en cultureel divers talent werkzaam te hebben. Met de aanstellingen van enkele vrouwen in de top van de organisatie eerder dit jaar, werd daar meteen werk van gemaakt. “Een divers topmanagement stelt organisaties beter in staat kansen te benutten en risico’s op te lossen", zegt Van Nuland. “Het is mooi om te zien dat we daar nu zelf ook actief mee bezig zijn. Met het huidige team hebben we een stevige basis gelegd voor verdere groei en ontwikkeling.”

Marktontwikkelingen
De verzekeringsmarkt toont de eerste tekenen van verharding. Na jaren van voldoende aanbod en lage premies voor schadeverzekeringen, moeten organisaties nu ernstig rekening houden met hogere risicokosten. “Voor onze klanten betekent dit dat het belangrijk is nog eens goed naar de eigen financiële draagkracht of risicobereidheid te kijken, zodat eigen risico’s eventueel verhoogd kunnen worden om daarmee premiestijgingen op te vangen”, aldus Van Nuland. “Het is daarmee nóg belangrijker om het risicomanagement goed op orde te hebben. Het zijn zaken die wij het komend jaar nauwlettend in de gaten houden voor onze klanten.”
Geplaatst op 15-07-2019