Voor merendeel Europeanen is aanschaf van een dieselauto geen optie meer

Wereldwijd wordt de last van steden op het gebied van uitlaatgassen en het dieselschandaal besproken. Hoe denken Belgen, Italianen, Oostenrijkers, Duitsers, Fransen, Nederlanders en Spanjaarden over de aanschaf van een elektrische, benzine- of dieselauto in de toekomst? Uit Europees onderzoek* van AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland, blijkt dat voor 41 procent van de Europeanen de aanschaf van een benzineauto een optie blijft. Ook zegt 42 procent een elektrische auto te overwegen, terwijl 37 procent een dieselauto ook nog steeds als mogelijkheid ziet.


Nederlanders zien aanschaf dieselauto minst als optie
Dieselauto’s worden steeds meer geweerd in steden en twee derde (63%) van de Europeanen* zegt dan ook dat zij dit type auto niet meer zouden kopen. Nederlanders zijn hierin het meest stellig; zo geeft 81 procent aan dat dit geen optie meer is in de toekomst, waarbij meer vrouwen (85%) dan mannen (78%) dit vinden. Ook de meerderheid van de Italianen (66%), Belgen (65%), Duitsers (62%), Fransen (60%) en Spanjaarden (59%) deelt deze mening. Alleen in Oostenrijk overweegt meer dan de helft (56%) van de automobilisten nog de aankoop van een dieselauto.

Een kwart (25%) van de Europeanen* geeft aan dat zij een dieselauto alleen overwegen met de laatste emissiestandaard. Rachel Gómez y Maseland, Country Manager van AutoScout24 in Nederland, licht toe: “Dieselauto’s worden minder aantrekkelijk doordat er veel te doen is rondom dieselauto’s, zoals de dieselgate, milieuzones en extra (fijnstof)toeslag. Echter is voor 37 procent van de Europese automobilisten het aanschaffen van een dieselauto nog steeds een optie. Hierbij valt op dat de bereidheid bij ons in Nederland (19%) het laagst is.”

Spanjaarden meest bereid elektrische auto te kopen
Elektrisch rijden wordt steeds aantrekkelijker en daarmee ook steeds populairder, zeker nu blijkt** dat de restwaarde van elektrische auto’s straks beter zal zijn dan bij benzine- of dieselauto’s. Van de Europeanen* zegt 42 procent het aanschaffen van een elektrische auto als optie te zien, waarbij vooral Spanjaarden (51%) hier voorstander van zijn, gevolgd door Italianen (45%), Nederlanders (41%) en Duitsers (39%). In Oostenrijk, België en Frankrijk ligt deze bereidheid momenteel het laagst (alle drie 37%). Wat opvalt is dat in Nederland meer mannen (47%) dan vrouwen (36%) de aanschaf van een elektrische auto als optie zien.

Benzineauto nog steeds populair
De aanschaf van een benzineauto blijkt vooral voor Nederlanders (63%) en Duitsers (61%) een optie te zijn in de toekomst. In Nederland geeft vooral de vijftigplusgeneratie aan dit als optie te zien (70%), terwijl minder dan de helft (45%) van de 18 tot 29-jarigen dit nog zou overwegen. Ook in andere landen is de benzineauto nog steeds populair; zo ziet een meerderheid van de Belgen (54%) en Oostenrijkers (52%) dit als optie. In Italië (15%), Frankrijk (35%) en Spanje (35%) lijkt de benzineauto in de toekomst minder gewild te worden.

Italië, Frankrijk en Spanje verkiezen hybride boven benzineauto
In Nederland, Duitsland, Oostenrijk en België wordt de voorkeur voorlopig dus nog gegeven aan benzineauto’s, gevold door hybride en elektrische auto’s. In Italië, Frankrijk en Spanje wint de hybride auto het momenteel van de elektrische en benzineauto. In Italië zijn benzineauto’s, samen met dieselauto’s, zelfs het minst populair. Ook blijkt dat een op de vijf Europeanen* bereid is om een auto op waterstof (18%) of aardgas (19%) aan te schaffen. Hieronder staat een overzicht van de overwegingen van Europese* automobilisten:

Voor mij is het een optie een auto aan te schaffen met brandstoftype:

  Nederland Duitsland Italiē Oostenrijk Belgiē Frankrijk Spanje Gemiddeld
Hybride 43% 43% 56% 36% 45% 48% 62% 50%
Benzine 63% 61% 15% 52% 54% 35% 35% 41%
Elektrisch 41% 39% 45% 37% 37% 37% 51% 42%
Diesel 19% 38% 34% 56% 35% 40% 41% 37%
Waterstof 18% 22% 20% 21% 17% 15% 16% 18%
Aardgas 11% 22% 30% 12% 18% 13% 15% 19%

 

*Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met marktonderzoeksbureau Innofact in opdracht van AutoScout24. De onderzoeksperiode was van 23 april tot 6 mei 2019. In totaal hebben 7.328 autobezitters, populatie representatief in leeftijd (18-65 jaar) en geslacht, deelgenomen in zeven landen waar AutoScout24 actief is: België (1.091 respondenten), Duitsland (1.002 respondenten), Frankrijk (1.092 respondenten), Italië (1.007 respondenten), Nederland (1.072 respondenten), Oostenrijk (1.063 respondenten) en Spanje (1.001 respondenten). De algehele analyse op Europees niveau is gewogen aan de hand van de bevolkingsomvang van de landen.
**Onderzoek van ING Bank, Economie en Financiële Analyse Divisie, juni 2019.

 

Geplaatst op 21-06-2019


Share on: