Summer BBQ van Stichting Duurzaam in het teken van het nieuwe label GroenGedaan!

Ieder jaar vindt het netwerkvent van Stichting Duurzaam plaats in de Habana beachclub in Kijkduin. Met dit jaar een presentatie over het nieuwe beeldmerk GroenGedaan!. Gastspreker tijdens dit event was voormalig CEO van Inshared Felix Tenniglo.

Foto: Angélica Gravendijk (Stichting Duurzaam) en Felix Tenniglo (voormalig CEO van Inshared)

Voorafgaand aan de pitches van de zes genomineerde bedrijven voor de Dave Bebelaar Duurzaamheidsaward 2019 sprak Harry Filon in zijn openingswoord over de verandering van duurzaamheid.

"Duurzaamheid is zijn vrijblijvendheid kwijt. Het is niet meer een issue voor boomknuffelaars. Maar de samenleving pikt het niet meer als je geen bijdrage levert. Maar ook de overheid dwingt steeds meer maatregelen af. Bedrijven worden door de nieuwe wet Milieubeheer en Energie Informatieplicht verplicht maatregelen tot energiebesparing met een terugverdientijd korter dan vijf jaar, daadwerkelijk door te voeren. Daarbij is de rapportage al moeilijk genoeg. Maar er zit in het klimaatakkoord nog meer in de koker. De druk vanuit de consument en de overheid maakt het er voor ondernemers niet simpeler op. Maar dit vraagt ook een andere rol van onze stichting."

GroenGedaan! is het label waar alle keurmerken in samengaan. Dit verhoogt de herkenbaarheid, zodat de samenleving kan zien welk bedrijf een daadwerkelijke bijdrage levert. Maar het is ook het startschot om de dienstverlening verder te verbeteren. Van een controlerende organisatie gaat Stichting Duurzaam naar een faciliterende. Voorheen was het zo dat wanneer een bedrijf bijvoorbeeld geen afvalstoffenregister had, ze dit zelf moesten oplossen en kwam er na drie maanden opnieuw een controleur om te zien of het was opgelost. Nu wordt er gezegd indien je er geen hebt dan gaat Stichting Duurzaam een afvalstoffenregister voor je maken. Heb je geen RI&E, dan wordt je daarbij geholpen. Moet je investeren in zonnepanelen, dan krijg je met een certificaat van Stichting Duurzaam korting op de rente. Het wordt er niet eenvoudiger op voor bedrijven, maar Stichting Duurzaam wil hun partner zijn bij alle duurzaamheidsvraagstukken.
 
De ‘Auto-Band’, een band die is samengesteld uit mensen uit de automotive branche, trad op. De opbrengst van dit optreden gaat naar Support Casper. Een initiatief van Casper prof. Dr. Casper van Eijck, die onderzoek doet naar de bestrijding van alvleesklierkanker. 
 
Hierna hielden de voor de duurzaamheidsaward genomineerde bedrijven de pitches, waarna het stemmen door het publiek plaatsvond, gevolgd door een pauze.
 
Na de pauze sprak oprichter en voormalig CEO van Inshared Felix Tenniglo uitgebreid over de trends en de toekomst van duurzaamheid.  In zijn presentatie gaf hij aan dat duurzaamheid al lang geen vraag meer is, maar een vanzelfsprekendheid. 
 
Tenniglo was gevraagd mee te denken bij de herpositionering van Stichting Duurzaam, waaronder ook het nieuwe beeldmerk en de slogan GroenGedaan!. In zijn verhaal vertelde hij over de ontwikkeling van het nieuwe logo en de slogun waar de verschillende labels van Stichting Duurzaam worden ondergebracht. Er zijn 3.000 bedrijven aangesloten bij Stichting Duurzaam die straks allemaal herkenbaar zijn door het beeldmerk GroenGedaan!
 

 
Geplaatst op 21-06-2019