Deze week is het World Insurance Report 2019 verschenen

Het World Insurance Report 2019, eerder deze week gepubliceerd door Capgemini Efma, onthult dat polishouders zich steeds meer zorgen maken over het feit dat hun verzekeringsdekking onvoldoende is geworden voor nieuwe risico's. Van cybersecurity tot milieuproblemen. Verzekeraars zijn minder snel klaar voor verandering dan hun klanten, van wie de meesten een uitgebreidere en dynamischere dekking willen.

Tegelijkertijd bestaat er een belangrijke kans voor verzekeraars om technologie en partnerships te gebruiken om macro-trends voor te zijn en meer proactieve partners te worden voor hun klanten.

Verzekeraars moeten reageren op zorgen van klanten over de dekking van risico's met betrekking tot risico's. Klanten vragen om meer omvattende en gepersonaliseerde verzekeringsproducten om 'dekkingstekorten' in bestaande beleidsmaatregelen en nieuwe risico's aan te pakken.
 

De belangrijkste bevindingen van het rapport zijn onder meer:

 

Verzekeraars reageren traag op nieuwe risico's
Het rapport identificeert vijf macrotrends die nieuwe risico's creëren voor verzekeringsklanten en hun bedrijven: ontwrichtende milieupatronen, technologische vooruitgang, zich ontwikkelende sociale en demografische trends, nieuwe medische en gezondheidsproblemen en veranderingen in bedrijfsomgeving. Toch zijn de meeste verzekeraars traag geweest om op deze trends te reageren en klanten voor hen uit te rusten. Minder dan 25% van de zakelijke klanten in alle regio's, en minder dan 15% van de persoonlijke polishouders, hebben voldoende dekking om te verzekeren tegen een van de nieuwe risico's die worden aangestuurd door deze macrotrends. Minder dan 40% van de leven- en zorgverzekeraars zei dat ze een pijplijn van nieuwe producten hebben gebouwd om opkomende risico's volledig te dekken.


 

Er is een aanzienlijk dekkingsgat in opkomende risicogebieden
De trage reactie op opkomende bedreigingen heeft geleid tot aanzienlijke dekkingstekorten voor klanten die aan deze risico's zijn blootgesteld. Volgens het rapport heeft 83% van de particuliere verzekeringsklanten een middelhoge of hoge blootstelling aan cyberaanvallen en aan het overleven van hun spaargeld, terwijl slechts 3% en 5% respectievelijk volledig worden gedekt tegen deze eventualiteiten. Van de zakelijke klanten is 81% blootgesteld aan stijgende kosten voor de gezondheidszorg van werknemers, terwijl slechts 17% hiervan goed is verzekerd; 87% loopt risico op cyberaanvallen met minder dan 18% volledig verzekerd; en bijna 75% wordt bedreigd door oplopende natuurrampen, waarvoor slechts 22% effectief wordt gedekt.

 

Consumenten zijn meer voorbereid op verandering dan aanbieders
Naarmate het verzekeringslandschap verschuift, tonen klanten meer bereidheid tot verandering dan hun verzekeringsmaatschappijen. Meer dan de helft (55%) van de klanten gaf aan klaar te zijn om nieuwe verzekeringsmodellen te verkennen, maar amper een kwart (26%) van de verzekeraars investeert hierin. Hoewel 37% van de klanten zei bereid te zijn extra gegevens te delen in ruil voor verbeterde risicobeheersings- en preventiediensten, heeft slechts 27% van de verzekeraars de mogelijkheid om real-time gegevens in te tikken voor risicomodellerdoeleinden.


 

Verzekeraars moeten innoveren en partners en preventers worden
Verzekeraars moeten reageren op nieuwe dreigingen en veranderende verwachtingen van klanten, door nieuwe technologie en samenwerkingsverbanden te omarmen. Risicobeoordelingsmogelijkheden kunnen aanzienlijk worden verbeterd door middel van machinaal leren, kunstmatige intelligentie en geavanceerde analyses en effectieve samenwerking met InsurTech-providers. De voortgang op deze gebieden is gemengd: een meerderheid (57%) heeft KI, machinaal leren en geavanceerde analyses gebruikt, maar slechts 29% heeft geautomatiseerde risicobeoordeling geïmplementeerd en slechts 20% realtime inzicht in generatie van IoT-apparaten.

 

Volgens het rapport moet de technologische vooruitgang ook gepaard gaan met een mentaliteitsverandering. Waar verzekeraars van oudsher zichzelf als een betaler hebben gezien, moeten zij evolueren naar de parallelle rollen van partner en preventer, nauwer samenwerken met klanten om risico's te beperken en on-demand diensten aan te bieden.


 

"De opkomende risicotrends en de stijgende verwachtingen van klanten veranderen het landschap van verzekeringen drastisch en aanbieders moeten wendbaar zijn in hoe ze reageren", zegt Anirban Bose, CEO van Financial Services bij Capgemini en lid van de Group Executive Board. "Dit onderzoek toont een dekkingstekort in gebieden met nieuw risico, maar benadrukt ook een belangrijke kans voor verzekeraars. Degenen die hun producten kunnen evolueren door technologie, samenwerken met innovators en zichzelf beschouwen als partners en preventors voor hun klanten, zullen er het meest van profiteren. "

 

"Dit onderzoek toont aan dat de toekomst van verzekeren partnership-centric zal zijn," zei Vincent Bastid, secretaris-generaal van Efma. "Verzekeringsaanbieders moeten samenwerken met partners die een hoog niveau van expertise bieden op gebieden van AI tot geavanceerde analyses. Tegelijkertijd moeten ze nauwer samenwerken met hun klanten om de meer responsieve, vraaggestuurde service te bieden die velen zoeken."


 

Verslagmethodiek
Het World Insurance Report (WIR) 2019 omvat alle drie de brede verzekeringssegmenten: leven, schadeverzekering en ziekteverzekering. Het rapport van dit jaar is gebaseerd op onderzoeksinzichten van twee primaire bronnen - de 2019 Global Insurance Voice of the Customer Survey en 2019 Global Insurance Executive Interviews. Samen omvatten deze bronnen inzichten van 28 markten: Australië, België, Brazilië, Canada, China, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hong Kong, India, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Noorwegen, Filippijnen, Polen, Portugal, Singapore, Zuid-Afrika, Spanje, Zweden, Zwitserland, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Ga voor meer informatie naar de website van het rapport op www.worldinsurancereport.com.


 
Geplaatst op 17-05-2019