Achmea tegen medewerkers: laat je telefoon met rust in de auto

Afleiding in de auto is een belangrijke oorzaak van ongelukken. Jaarlijks vallen er veel slachtoffers doordat bestuurders bezig zijn met hun smartphone in plaats van met het verkeer. Onacceptabel, vindt Achmea.

Vandaar de oproep aan de14.000 medewerkers: laat je telefoon met rust in de auto. Plus de uitnodiging om vanaf vandaag het manifest 'Veilig Onderweg' te ondertekenen. Met een Virtual Reality (VR) Experience laat Achmea haar medewerkers zelf ervaren wat afleiding in het verkeer met je doet.


Met de oproep en het manifest wordt voortgeborduurd op de succesvolle campagne ‘Automodus’ van Interpolis, onderdeel van Achmea. Deze campagne riep de vraag op welke rol je als grote werkgever hebt om het gebruik van de telefoon in het verkeer terug te dringen.

Het goede voorbeeld geeft Elly Ploumen, directeur Group Human Resources bij Achmea. Zij legt uit: “Achmea staat voor een veilige, gezonde en toekomstbestendige samenleving. Als toonaangevend verzekeraar willen wij het goede voorbeeld geven. We vinden het onaanvaardbaar dat we door het gebruik van de smartphone onszelf en anderen in gevaar brengen. Daarom gebruiken we onze telefoon tijdens het autorijden alleen handsfree, voor korte gesprekken en op een moment dat de verkeerssituatie dat toelaat. We laten ons zo min mogelijk afleiden. Tijdens het rijden voeren we dan ook geen lange of moeilijke telefoongesprekken en laten we onze smartphone met rust. Dus we appen niet, we mailen niet en we bellen kort en alleen als het echt niet anders kan. Op die manier dragen we bij aan een veiligere omgeving, zowel voor onszelf als voor anderen.” 


VR Experience drukt je met de neus op de feiten
Achmea heeft een VR Experience laten ontwikkelen waarmee je zelf kunt ondervinden wat afleiding in het verkeer met je doet. Deze experience gaat verder dan alleen het gebruik van de telefoon. Met gamification-elementen maken ze collega’s bewust wat je mindset (bijvoorbeeld gehaast van huis gaan) en andere simpele afleidingen in het verkeer met je doen. Je beleeft deze VR Experience met een VR-bril in combinatie met je smartphone. Deze brillen worden uitgedeeld tijdens speciale events voor medewerkers. Het eerste event vindt vandaag plaats in Tilburg. Begin juni volgen de Achmea-vestigingen in Apeldoorn, Leeuwarden, Leiden, Leusden en Zeist.

 

 

Geplaatst op 23-05-2019


Share on: