Derde editie van het Dutch Removal Claim Event

Op 14 maart werd de derde editie van het Dutch Removal Claim Event gehouden in het Steigenberger hotel op de luchthaven Schiphol. Het idee voor dit event is ontstaan tijdens het bijwonen van een congres in 2016 van de Claims Prevention and Procedure Council (CPPC) waar verhuizers, claimbehandelaars en reparatiebedrijven samenkomen met het doel kennis en kunde met elkaar te delen, processen te standaardiseren en uiteraard te netwerken.

Je hoeft tenslotte niet alles te weten, als je maar weet wie het wel weet. Het was voor organisator Annemieke Verhorst van RVJ BosBoon een mooie droom om een dergelijk netwerk in Europa op te zetten.

Inmiddels is de droom werkelijkheid geworden en is de groep uitgegroeid tot meer dan 50 aanwezigen die zich op enige manier bezighouden met het afwikkelen van schade aan inboedel als gevolg van een (internationale) verhuizing.
De moeilijkheid van dit soort claims zit hem in het feit dat er vaak meerdere partijen bij betrokken zijn en er ook veel soorten zaken aandacht behoeven, terwijl het schadebedrag relatief laag is.
Ook is het zo dat niet één claim dezelfde is en niet zelden bevindt de expat zich ergens in een uithoek op de wereld, waarbij dus het wiel elke keer opnieuw moet worden uitgevonden. Hoe fijn is het dan om deel uit te maken van een ondersteunend netwerk.

De middag begon met een presentatie van de firma Cordstrap waar het belang van de juiste stuwage werd benadrukt. Verkeerde stuwage staat in de top drie van schade oorzaken in de verhuisindustrie. Ook lichtte Elmo Diederiks de risico’s toe van het indringen van vocht in de container of vrachtwagen en hoe je dat adequaat kunt beperken. Met een powerpoint presentatie werden er voorbeelden getoond van de do’s en dont’s bij het verpakken en verschepen van cargo. Cargo moet volgens de CTU code worden geladen. De boetes die worden opgelegd voor het verkeerd verpakken en laden van goederen zijn bijvoorbeeld in Duitsland 3000 euro voor zowel de chauffeur, transporteur, de eigenaar van de lading en de expediteur!

Daarnaast werd er uitgelegd hoe gecompliceerd moisture damage (schimmel schade) is, koude en warmte zijn van grote invloed, er in ieder continent sprake van een andere temperatuur en vochtigheid. Het ventileren en het gebruiken van vochtabsorberende hullpmiddelen hierbij heel belangrijk. Het begint al bij een droge container, verpakking en product.
Extra absorptiepreventie, waarvoor een berekening kan worden gemaakt, zorgt voor extra bescherming maar ook voor extra kosten.

Tijdens de pauze was er gelegenheid om de werkzaamheden van de firma Colorglo te bekijken. De heer Laus Swart van Colorglo heeft zijn sporen verdiend in de automotive industrie als het gaat om leerreparatie. Bij het uitpakken van inboedel die voor export verpakt is, komt het voor dat er een stanley-mes wordt gezet in lederen designbanken. Reparatie van de scheur verdient meestal de voorkeur boven opnieuw bekleden vanwege het kleurverschil en het feit dat een stoel of bank vaak onderdeel is van een complete set. Bovendien maakt een scheur in het leer de bank niet total loss.

Na de break vertelde Chris Armes van Weathersby Guild (USA) vol passie over zijn werkzaamheden en de ‘topprestatie’ die hij elke dag moet leveren. Hij vergeleek deze constante noodzaak voor kwaliteit en creativiteit met het nieuwe televisie-programma ‘chopped’ dat in Amerika wordt uitgezonden. Hierbij krijgen koks vier geheime ingrediënten waar ze een gerecht van moeten maken. De lat ligt hoog en als blijkt dat het gerecht niet voldoet wordt de betreffende kok ‘ge-chopt’. Zo is het voor Chris iedere keer een verrassing waar hij tegenaan loopt en hoe een reparatie, vaak creatief uitgevoerd moet worden.

Verder lichtte Chris de ontwikkelingen binnen de CPPC toe. Dit is een netwerk organisatie waarbij de nadruk ligt op kennis delen en processen standaardiseren.

Tot slot vertelde Annemieke Verhorst over de claimsbehandeling naar aanleiding van een afgewaaid dak van een loods van een verhuisbedrijf in Houston door orkaan Harvey eind 2017. Hierbij werd Belfor uit Houston ingeschakeld om de herstelwerkzaamheden uit te voeren.

De middag werd afgesloten met een knipoog, want het jarenlang behandelen van verhuisclaims gaat een mens niet in de koude kleren zitten. Er zijn kwesties waarbij het, ondanks de beste bedoelingen, heel moeilijk is om het goed te doen. Daarbij is de “expat” niet zelden een veeleisend soort mens en ligt cynisme op de loer. De aanwezigen kregen daarom een beker mee met regelmatig voorkomende quotes zoals: “What am I gonna get” en “You owe me”.

De dag werd afgesloten met een informele borrel om na te praten over het geslaagde event.
Geplaatst op 16-03-2019