Bijna tweederde incidenten met drones veroorzaakt door verlies signaal

De ruime meerderheid van de drone-incidenten die sinds 2015 heeft plaatsgevonden, is het gevolg van het verliezen van het signaal tussen de afstandsbediening en de drone. Dit blijkt uit bureauonderzoek van het Aansprakelijkheidsverzekering Informatie Centrum (A.I.C.) dat deze conclusie trok op basis van openbare data van drone-incidenten.

In totaal analyseerde het A.I.C. de data van 545 incidenten waarbij individuen hun drone tijdens een vlucht kwijtraakten.

Van de bestuurders die hier de oorzaak voor hebben aangegeven, stelt 64% dat dit het gevolg was van het verliezen van het signaal tussen de drone en de afstandsbediening.


Vaak loopt het goed af, maar het uit het oog verliezen van een drone tijdens het vliegen kan ook voor gevaarlijke situaties zorgen. Zo landden drones in het verleden op auto’s en drukke wegen. Daarnaast verwondde een neerstortende drone ook een peuter.

 

Andere oorzaken drone-incidenten
Na het verlies van het signaal, wordt de wind benoemd als meest voorkomende reden (25,8%). In 5,5% van de gevallen wordt tijdens het vliegen een inschattingsfout gemaakt waardoor de drone onbestuurbaar wordt, bijvoorbeeld na een botsing.

Tijdens 3% van de gevallen is het incident te wijten aan een ander technisch mankement. Tot slot is 1,7% van de drone-incidenten het gevolg van een lege batterij.

 

Verzekeren voor drone-schade
In de meeste gevallen wordt schade door drones vergoed door de aansprakelijkheidsverzekeraar. “Toch kunnen de drone-liefhebbers beter niet te vroeg juichen”, zo stelt Simon den Hollander van het A.I.C.

“Het is namelijk verstandig om eerst diep in de eigen polisvoorwaarden te duiken. Verzekeraars vergoeden immers enkel onder specifieke eigen voorwaarden, en stellen eisen aan bijvoorbeeld het maximale gewicht van de drone, en soms ook aan de manier, locatie en tijdstip van vliegen.”

 

Meer regionale inzichten en informatie over de specifieke voorwaarden per verzekeraar zijn te vinden op de onderzoekspagina van het A.I.C.

Geplaatst op 24-01-2019


Share on: