Hoe maakt u cyberrisico bespreekbaar bij uw klant

Ondernemers zijn voortdurend bezig hun organisatie te optimaliseren. Denk aan digitaliseren bedrijfsprocessen, invoeren van online order-, bestelen productiesystemen, een webshop en het werken in de cloud. Dit brengt ook nieuwe risico’s met zich mee: bedrijfsverstoringen door cybercrime, lekken van gegevens of verlies van data door menselijke fouten of technisch falen.

door Rob Zijl, Manager Products & Markets Schade

Uit de Allianz Risk Barometer (2018) blijkt dat met name grote ondernemingen ‘cyber’ als één na grootste ondernemingsrisico zien (‘business interrupties’ worden als een nog groter risico gezien). De schade door cybercrime, datalekken en systeemuitval loopt volgens schattingen van Deloitte nu jaarlijks in de miljarden. Dit terwijl het cyberrisico nog in ontwikkeling is.

Ook bij mkb is cyber een groot risico
Bij het mkb is het cyberrisico echter nog altijd een onderschat probleem. Ook al is het risico van datalekken door menselijke fouten of technisch falen fors toegenomen. Iets wat nu met de komst van de AVG direct grote gevolgen kan hebben. Daarnaast zien veel mkb-ondernemers cybercrime als een probleem van de overheid en grote ondernemingen. Maar cybercrime heeft niets te maken met de grootte van het bedrijf. Uit het Cybersecurity bewustzijnsonderzoek van Alert Online blijkt bijvoorbeeld dat vooral kleine bedrijven slachtoffer zijn van cybercriminelen. Bij 52% van de kleine bedrijven is geprobeerd geld of gegevens buit te maken. Het is dus belangrijk om het bewustzijn in het mkb te vergroten. Via een aantal eenvoudige maatregelen kan een bedrijf zijn basisbescherming op orde brengen.

Hoe vergroot u het bewustzijn bij uw klant?
Met onderstaande drie vragen aan uw mkb-klant maakt u deze bewust en voegt u tijdens uw adviesgesprek direct waarde toe:

Welke maatregelen in beleid en organisatie zijn getroffen?
Heeft uw klant een beeld welke gegevens en systemen cruciaal zijn voor zijn bedrijf en hoe de backup hiervan geregeld is? Zijn er duidelijke afspraken met zijn IT-partners (zoals netwerkbeheerder, website-developer en hostingpartij) over het beheer en onderhoud van deze systemen en de maatregelen op het gebied van cybersecurity?

Zijn medewerkers voldoende bewust m.b.t. cybersecurity en datalekken?
Hoe zorgt uw klant ervoor dat medewerkers veilig omgaan met data? Hoe gaan medewerkers om met het gebruik van websites (en cloudoplossingen), thuiswerken, risico’s van verlies van datadragers (USB’s, laptop’s), privé-mails, wifi-gebruik etc? En hoe blijven de medewerkers hiervan bewust?

Welke technische maatregelen zijn getroffen om het risico op cybercrime, datalekken en bedrijfsverstoringen door cyberincidenten te minimaliseren?
Hoe houdt uw klant zijn anti-virussoftware up to date? Hoe is de back-up procedure ingeregeld en wordt die regelmatig getest? Test uw klant zijn op internet aangesloten systemen via een periodieke scan (bijvoorbeeld een PEN-test) op kwetsbaarheden? Zijn laptops en andere datadragers voldoende beveiligd?

Cyberverzekering voor mkb
Binnenkort presenteren wij de Allianz Cyberverzekering, onze totaaloplossing voor cyberrisico’s voor de mkb-markt. Hierbij bieden wij de adviseur de intuïtieve Allianz Cyber Risicoscan. Met deze scan kan de adviseur eenvoudig cyberrisico’s met zijn klant inzichtelijk en bespreekbaar maken. Bij een cyberincident kan de klant de Allianz Cyber Hulpdienst bellen, die hem onmiddellijk met raad en daad bijstaat. Als het nodig is, komen specialisten ter plekke de problemen oplossen. Tot slot dekt de cyberverzekering de eventuele aansprakelijkheid en eigen schade, zoals bedrijfsschade en herstelkosten.

Volgens ons is cyberrisico niet alleen meer een ‘emerging risk’ voor de toekomst, maar een zeer actuele en relevante kans voor de adviseur om zijn dienstenpalet te verruimen. Met onze totaaloplossing kan de adviseur een echte toegevoegde waarde bieden aan zijn zakelijke klant. Een verzekering tegen cyberrisico’s zou dan ook net zo vanzelfsprekend moeten zijn als een brand- of een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.



 

Geplaatst op 06-11-2018