De eerste 100 dagen van de Noord/Zuidlijn zitten erop

Op 30 oktober was het 100 dagen geleden dat de Noord/Zuidlijn werd geopend. Voor de officiële opening is er een uitgebreid artikel geplaatst in het SCHADE magazine. Het is nu een goed moment om te informeren hoe de eerste periode is ervaren.

In het voorjaar heerste er nog twijfel of de Noord/Zuidlijn wel echt klaar voor was om te gaan rijden vanaf 22 juli. Er is heel hard gewerkt om alle systemen op tijd goed op elkaar afgestemd te hebben. Het is bijna nooit meteen perfect als er met een nieuw systeem wordt gewerkt. 


Storingen
De verwachting was dat er gemiddeld vier verstoringen van een half uur per week op de lijn zouden voorkomen. Tot nu toe zijn er in totaal twee serieuze storingen geweest. Verder waren er een paar kleine storingen, zoals een roltrap die niet werkt. De betrouwbaarheid en punctualiteit van de lijn is tot nu toe hoger dan verwacht.


Bug
Het is nog niet perfect. De digitale reisinformatie op de stations en in de reisapps werken nog niet goed. Het probleem zit in de software. Het komt er op neer dat er een fout optreedt in de vertaling van de informatie die uit de metrostellen komt (waar is de metro precies?) naar de informatiekanalen zoals de borden en de reisapps. Het is nog een flinke technische uitdaging om dit op te lossen. Een einddatum kan men nog niet te noemen maar er wordt hard aan gewerkt om hiervoor een oplossing te vinden.


Voordeel reiziger
Uit de cijfers van GVB blijkt dat gemiddeld ongeveer 84.000 reizigers per dag de Noord/Zuidlijn nemen. Op het totale OV-netwerk is het aantal reizigers per dag met 6% gestegen. 40% van deze groei wordt opgevangen door de metro. Zoals verwacht zijn reizigers gemiddeld sneller op hun bestemming. Een tot twee procent van de reizigers moet gemiddeld vaker overstappen. Hoewel de reiziger er in het algemeen op vooruit is gegaan, geldt dit dus niet voor iedereen.

In nummer 3-2018 heeft een uitgebreid artikel gestaan in de rubriek 'Verhaal achter de schade' - 15 jaar Noord/Zuidlijn https://www.schade-magazine.nl/magazine-media/49/1535707002_sm_3_2018.pdf

Margret Wallaard; bron gegevens VGA
Geplaatst op 07-11-2018