Cyberschades bij TOP Expertise

Claims als gevolg van softwarebugs, cryptolockervirussen, hacken van bedrijfssystemen, meerdere phishingclaims bij een groot telecombedrijf en verlies van data door falende systemen en back-ups. We nemen een greep uit de ervaring van expert Hans Glaudemans van TOP Expertise.

Op 1 september 2018 is Hans Glaudemans in dienst gekomen bij TOP Expertise, het onafhankelijk expertisebureau gespecialiseerd in het regelen van technische schades. Naast de al aanwezige kennis op gebied van bouwkundige schades, voegt hij thans bij TOP Expertise ook kennis op gebied van Elektrotechniek en Werktuigbouwkunde toe, als ook op het gebied van cyber. Wij meldden u zijn indiensttreding bij Top Expertise in een artikel van 20 juli op onze website.

Cyber wordt voor bedrijven een steeds groter risico, op termijn wellicht het grootste risico. In het eind oktober verschenen nummer van SCHADE magazine gaan we uitgebreid in op onder meer cybersecurity en cyberverzekering. Hoe komt je als technisch en bouwkundig expert ook in aanraking met cyberschades? Het begon ooit door zijn hobbymatige belangstelling voor computers en randapparatuur. Als cyberrisico's zich dan gaan aandienen, hebben expertise-organisaties nog geen specialisten en wordt er als zich dergelijke schades gaan voordoen binnen de organisatie gekeken wie er affiniteit heeft met cyber. Zo kwam Hans aan zijn eerste cyberschades en houdt hij zich inmiddels al jaren bezig met cyber-risico’s vanuit het claims standpunt. Zijn eerste Cyber gerelateerde schade dateert al van 1999 toen diverse software bedrijven zich bezig hielden met de millenniumbug. Ook heeft hij een groot aantal claims in datacenters behandeld.

Sindsdien heeft Hans diverse cyberschaden behandeld, waaronder claims als gevolg van softwarebugs, cryptolockervirussen, hacken van bedrijfssystemen, meerdere phishingclaims bij een groot telecombedrijf en verlies van data door falende systemen en back-ups.
Uit zijn ervaring blijkt dat de laatste tijd veelal bedrijven die getroffen werden door een cryptolocker-virus en een back-up terug willen zetten, problemen hebben omdat blijkt dat de back-up niet goed is of zelfs niet aanwezig is. Dit treft voornamelijk het MKB-segment. “De grote multinationals hebben het meestal wel beter voor elkaar”, zegt Hans. "Maar dat maakt ze niet minder kwetsbaar, kijk maar naar de storing bij APM terminal in Rotterdam eind vorig jaar. Bij een claim is, zoals vaak, de expert de spin in het web. Juist bij cyberclaims zijn specialisten ook hard nodig."

Foto Hans Glaudemans
   

 
Margret Wallaard; bron gegevens TOP Expertise
Geplaatst op 01-11-2018