Werkgerelateerde activiteiten buiten werktijd niet goed voor productiviteit

Uit onderzoek door Universiteit Zuid-Australiƫ is gebleken dat werkgerelateerde activiteiten buiten werktijd een negatief effect hebben op de productiviteit en het herstel.

De twee jaar durende studie met 230 zorgmedewerkers in Nederland toonde aan dat werknemers die ook buiten reguliere uren aan werkgerelateerde activiteiten deelnamen, niet genoeg tijd hadden om hun energie aan te vullen door vrijetijdsbesteding of slaap. De activiteiten zijn werk gerelateerd e-mailen, sms'en en sociale media.

Professor Maureen Dollard, directeur van het Aziatisch-Pacifisch centrum voor werk, gezondheid en veiligheid van de universiteit van Zuid-Australië, zegt dat moderne technologieën er steeds vaker voor zorgen dat werknemers ook tijdens hun vrije tijd in hun werkomgeving bezig zijn, waardoor de grenzen tussen werk en privé steeds minder worden.

"Er zou een dialoog moeten zijn tussen de managers en de werknemers over hoe dit soort technologieën het welzijn beïnvloedt en hoe dit het niveau van vermoeidheid en slaapkwaliteit kan beïnvloeden", zei professor Dollard.

Bij stressvolle banen is het belangrijk om je buiten werktijd emotioneel en cognitief los te maken. Wat de studie laat zien, is dat als je je werk beëindigt en nog bezig blijft met werkgerelateerde activiteiten, je het moeilijker zult vinden om dit los laten en dat is slecht voor herstel, werkstress en slaapkwaliteit. Het hele uitgangspunt is dat de psychische en fysieke gezondheid en het welzijn van de werknemers voorop staat. We moeten goed in de gaten houden wat voor het werk nodig is en voor het privéleven om te zorgen dat deze dingen in balans zijn.

Het onderzoek naar de kortetermijn- en langetermijneffecten van off-jobactiviteiten op herstel- en slaaponderzoek is opgezet door adjunct professor Jan de Jonge van de universiteit van Zuid-Australië, samen met assistentie van universitair hoofddocent Akihito Shimazu en Professor Dollard. Met de resultaten uit dit onderzoek worden zowel de werkgevers als werknemers gestimuleerd om te leren uit de bevindingen van het onderzoek.

"Dit is een mooie studie om aan te tonen dat je buiten redelijke werkuren je werknemers niet moet inschakelen. Er kunnen door bedrijven en organisaties procedurele aanpassingen worden doorgevoerd, bijvoorbeeld wanneer de baas het goede voorbeeld geeft door geen e-mails buiten werktijd te sturen. Sommige apparaten zijn ook behoorlijk verslavend, dus het is belangrijk om te weten hoe je het gebruik ervan beter kunt managen." 

Margret Wallaard; bron gegevens en foto Universiteit Zuid Australiƫ
Geplaatst op 26-10-2018


Share on: