TVM Belgium: doorbreek taboe 'chauffeur die uitstapt voor manoeuvre'

Professionele vrachtwagenchauffeurs volgen regelmatig bijscholingen, maar geven aan dat zij zelden getraind worden in het veilig manoeuvreren met hun vrachtwagen. “Nochtans wordt ruim één op twee schades aan een vrachtwagen veroorzaakt door een dodehoekongeval of tijdens een manoeuvre”, zeggen preventieadviseurs Bruno Nijs en Marc Van Grootel van TVM Belgium.

“Manoeuvreerschades hebben een aanzienlijke impact op een transportfirma: de vrachtwagen moet gerepareerd worden, kan enige tijd niet rijden en de planning komt in het gedrang. Een gemiddelde schade kost het bedrijf zo algauw 2.500 euro, directe en indirecte kosten inbegrepen. Om dat bedrag terug te verdienen, moet de vrachtwagen zo’n zes tot acht maanden rijden", aldus de verzekeraar. TVM Belgium geeft aan zich actief in te zetten om de schadefrequentie bij zijn klanten-transportfirma’s te verlagen. Als extra stap in zijn dienstverlening biedt de verzekeraar daarom nu in België de speciaal ontwikkelde praktijkopleiding ‘Manoeuvreren en dode hoek’ aan. 
 
Routine én taboes doorbreken 

Manoeuvreerschades kunnen eenvoudig vermeden worden. “Routine is de grootste vijand voor manoeuvreerfouten. Veel schades gebeuren bijvoorbeeld bij een routineklus als het aandokken. Hoewel ze het dagdagelijks doen, schatten chauffeurs vaak de afstand tussen de vrachtwagen en het dok verkeerd in, ze houden geen rekening met de laadklep of rijden verkeerd in.” Tijdens de TVM training ‘Manoeuvreren en dode hoek’ worden in totaal twaalf manoeuvres geoefend, van het correct waarnemen en juist beslissen bij een dode hoek tot het positie kiezen en draaien bij krappe ruimtes. “Chauffeurs doen vaak smalend over een collega die uitstapt bij een manoeuvre. Met de training doorbreken we dat taboe: het getuigt net van professionaliteit als je de situatie rond je vrachtwagen checkt en dubbelcheckt. Zo vermijd je schade voor je werkgever.” 
 
Erkende opleiding op maat 
Het praktijkgedeelte van de training wordt maximaal aan drie vrachtwagenchauffeurs tegelijk gegeven. Het wordt ingevuld in functie van de activiteit van de transportfirma, haar schadestatistieken, voertuigen en beschikbaar terrein. De training, die erkend is door MOW Vlaanderen, wordt gegeven door WABCO Instructeurs en komt in aanmerking voor zeven code 95-kredietpunten. Bedrijven kunnen via de KMOportefeuille en andere sectorgerichte subsidies financiële tussenkomsten aanvragen. Hierdoor wordt de effectieve opleidingskost met 50% à 60% verlaagd. 
 
 
Jan Schrijver; bron gegevens en foto TVM Belgium
Geplaatst op 07-09-2018