Tragisch ongeval met elektrische bolderkar op bewaakte spoorwegovergang

Gisteren heeft op een overweg in Oss een tragisch ongeval plaatsgevonden. Een elektrische bolderkar en een trein (stoptrein tussen Nijmegen en Den Bosch) kwamen in botsing. Vier kinderen kwamen bij het ongeval om. De 32-jarige vrouwelijke begeleider van de kinderopvang en het vijfde inzittende kind raakten zwaargewond. De kinderen (tussen de 4 en 8 jaar oud) kwamen uit drie gezinnen.

Het ongeluk vond donderdagochtend plaats om 20 minuten over acht in de buurt van station Oss West. De bolderkar (van het merk Stint) werd aangereden door de trein op een bewaakte spoorwegovergang. De oorzaak van het feit dat de bolderkar zich op de bewaakte overgang bevond, is nog niet bekend. Van omstanders werd vernomen dat de vrouw in paniek de bewaakte overgang zou zijn opgereden, alsof de remmen niet werkten. Dat zou zij mogelijk hebben geroepen. De politie zei gistermiddag tijdens een persconferentie nog niets te kunnen zeggen over de vraag of er (rem)problemen bekend zijn met het merk bolderkar in kwestie. De trein heeft een camera aan de voorkant, aldus ProRail. Die beelden worden gebruikt voor onderzoek.

De Stint is een Nederlands product, dat sinds 2012 de weg op mag van de RDW. De maximale snelheid is 17,2 km per uur. Het ledig gewicht is 218 kilogram. Er kunnen tien kinderen worden vervoerd. Inmiddels worden deze elektrische bolderkarren ook voor andere doeleinden gebruikt, zoals het bezorgen van post en pakketten of door gemeenten om voor werken ook fietspaden te kunnen bereiken (bijvoorbeeld strooien bij gladheid). Er rijden ruim 3000 Stints in ons land. De Stint valt net als een Segway in de categorie 'bijzondere bromfiets'.  De Stint-producent heeft een tijdelijke website geopend, met daarop een verklaring/persbericht naar aanleiding van het ongeval. Stint is een handelsmerk van Noorenz B.V.

Onderzoekers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn gisteren naar Oss gegaan voor verkennend onderzoek naar het ongeval met de bakfiets op de spoorwegovergang, zo heeft de Onderzoeksraad gemeld. Op basis van deze verkenning volgt later een besluit over een eventueel vervolg.

Op 26 juli 2018 heeft de Onderzoeksraad een publicatie uitgebracht, waarin wordt aangegeven dat het aantal doden op overwegen omlaag moet. "De Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt het onacceptabel dat er jaarlijks gemiddeld elf mensen om het leven komen bij een overwegongeval op het spoor. De Raad vindt dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meer aandacht moet hebben voor overwegveiligheid. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport Overwegveiligheid – Een risicovolle kruising van belangen. Uit het onderzoek blijkt dat verantwoordelijkheden niet helder belegd zijn. Daarnaast is het opvallend dat het merendeel van het budget wordt besteed aan slechts een beperkt aantal overwegen", aldus de Onderzoeksraad.
Jan Schrijver; bronnen gegevens Onderzoeksraad voor Veiligheid, Nu.nl, AD, Volkskrant, Noorenz B.V., ProRail, bron foto Noorenz B.V.
Geplaatst op 21-09-2018