90% van consumenten met beveiligingssysteem is er tevreden mee

Bijna een derde van de ondervraagden in een onderzoek door installateur Feenstra heeft een alarm- en/of camerasysteem of overweegt dat te gaan aanschaffen. Meer dan de helft van hen die zo'n systeem (nog) niet heeft, denkt niet dat beveiliging ervoor zal zorgen prettiger te wonen. Van hen die wél een beveiligingssysteem bezit, is bijna 90% daar tevreden mee.

"Alles wijst erop dat we een toekomst zonder aardgas tegemoet gaan, maar in de hedendaagse woning is de cv-ketel nog niet weg te denken. Uit ons onderzoek blijkt dat vrijwel iedereen een goede, energiezuinige en veilige cv-ketel (heel) belangrijk vindt. De deelnemers aan het onderzoek vertrouwen in hoge mate op experts als het gaat om het installeren, onderhouden en repareren van installaties in huis", zo concludeert Feenstra.

Bijna 90% van de ondervraagden vindt dat je bij het installeren van een woninggebonden systeem altijd een vakman of -vrouw moet inschakelen. Ook voor het onderhoud van zo'n systeem in hun eigen huis doet 90% van de mensen die bij het onderzoek betrokken waren een beroep op een expert. Het lijkt erop dat positieve ervaringen met installateurs daarbij een rol spelen. Ruim vier van de vijf bewoners zijn het eens met de stelling 'Ik ben al jaren tevreden over mijn eigen installateur/vakman'. Adriaan Pietersma, algemeen directeur van Feenstra: "In onze onderneming staat vakmanschap centraal. Het is mooi om te zien dat bewoners, onze klanten, daarvan het belang inzien en vertrouwen hebben in de deskundigheid van hun installatiebedrijf."

Dat bewoners de kwaliteit, het energieverbruik en de veiligheid van de cv-ketel belangrijk vinden, betekent niet dat ze geen vertrouwen hebben in moderne systemen. Zo is bijna tweederde van de ondervraagden van mening dat moderne woninggebonden systemen de waarde van een huis verhogen. Als die systemen een bijdrage leveren aan de energietransitie (zoals een zonneboiler), dan voegt dat méér waarde toe aan het huis dan een cv-ketel, denkt ruim de helft van de deelnemers aan het onderzoek. Pietersma: "Innovatieve, duurzame technieken in huis krijgen steeds meer aandacht. Dit onderzoek bevestigt weer eens dat de vakbekwame installateur een centrale rol zal spelen bij de energietransitie bij de mensen in huis."

Om voortdurend op de hoogte te blijven van meningen, trends en voorkeuren, heeft Feenstra een representatief bewonerspanel samengesteld met een kleine 1.000 leden. Feenstra legt het bewonerspanel regelmatig vragen voor over wonen, energietransitie en duurzaamheid. De onderneming beschikt daardoor over relevante en actuele inzichten en kan op die informatie inspelen met producten, diensten en adviezen.
 
Jan Schrijver; bron gegevens Feenstra
Geplaatst op 18-09-2018


Share on: