Grove onachtzaamheid consument bij fraude steeds moeilijker hard te maken

The Financial Ombudsman besteedt aandacht aan fraude en scammen. Het is een 'bewegende foto', zo omschrijft de Engelse ombudsman dit probleemgebied. In een nieuwsbrief heeft deze instantie de klachten van consumenten, die slachtoffer zijn geworden van deze fraude en scamming, eruit gelicht.

Hieronder vallen onder meer issues die te maken hebben met het omzetten van de SIM-kaart van mobiele telefoons tot valse websites die suggeren dat zij de site zijn van een bank, als ook discutabele geldopnames en betwiste credit card betalingen.

"Van de banken horen we dan vaak dat de consumenten 'grove onachtzaamheid' te verwijten is, zodat de banken als dat zo is niet verantwoordelijk zijn voor het geldelijke verlies van hun klanten. Maar grove onachtzaamheid gaat veel verder dan bijvoorbeeld zorgeloosheid of onachtzaamheid, waarbij wordt aangetekend dat de evolutie van de door criminelen gebruikte methodes, hun vergaand ontwikkeld gebruik van technologie en hun manipulatieve gebruik van 'social engineering' ervoor zorgt dat het in toenemende mate moeilijker wordt om hard te maken dat er inderdaad sprake is geweest van 'grove onachtzaamheid' van de getroffen consumenten."

De nieuwsbrief van de Financial Ombudsman vindt u hier.
Jan Schrijver, bron gegevens Financial Ombudsman
Geplaatst op 22-08-2018


Share on: