Onderzoeken naar verscheidene luchtvaartongevallen

De Onderzoeksraad voor Veiligheid is voor enkele luchtvaartincidenten die recent plaatsvonden met onderzoek gestart. Bovendien werd vorige week een onderzoek afgesloten ten aanzien van een Transavia-vlucht in 2016 waarbij stewardessen gewond raakten en de weersinformatie niet actueel genoeg bleek te zijn.

Op de foto de New Piper PA-28-181, 15 die op 15 juni jl. in Breda International Airport tijdens de landing van de baan raakte, waarbij het vliegtuig zware schade opliep. De piloot bleef ongedeerd. 

Ook wordt gemeld door de Raad dat een onderzoek loopt met betrekking tot het ongeval met de Denney Acf Kitfox Mk IV op 18 mei 2018 op Lelystad Airport. Tijdens de start verloor de piloot de controle over de besturing van het vliegtuig. Het toestel kwam vervolgens op de baan tot stilstand en liep schade op. De piloot bleef ongedeerd.

Afgerond onderzoek naar drietal zwaargewonde Transavia-stewardessen
Dat onverwachte turbulentie verstrekkende gevolgen kan hebben, blijkt uit het onderzoek naar een ongeval waarbij drie stewardessen van Transavia zwaargewond raakten. Door een vroege vluchtvoorbereiding waren de piloten niet voorzien van de meest actuele weersinformatie voor de vlucht later op dag. Zij werden gedurende de dag ook niet geïnformeerd over de waarschuwingen voor mogelijk gevaarlijke weersomstandigheden. Op 24 september 2016 was het vliegtuig onderweg vanaf Schiphol naar Palma de Mallorca in Spanje. Voor de piloten was het de derde vlucht die dag, de benodigde weersinformatie voor deze drie vluchten was de voorgaande nacht verzameld en daarom niet meer actueel. Tijdens de vlucht werd gebruikgemaakt van een geavanceerde weerradar. Niet alle piloten zijn getraind in het gebruik van dit type radar en de radar werd niet optimaal ingezet. Hierdoor werd de zich snel ontwikkelende onweersbui pas veertig seconden voor het voorval opgemerkt, waarop het fasten seatbelts signaal werd ingeschakeld.

Drie stewardessen, die achter in het vliegtuig zaten, stonden op om de riemen van de passagiers te controleren en de apparatuur vast te zetten. Op dat moment kwam het toestel een aantal seconden in zware turbulentie terecht. Hierdoor kwamen de drie stewardessen zeer ernstig ten val waarbij zij zeer ernstige botbreuken en een geperforeerde long opliepen. De vierde stewardess, die voorin het vliegtuig zat, bleef ongedeerd. De piloten in de cockpit hadden in eerste instantie niet door dat de stewardessen zwaar gewond waren. Nadat zij gewaarschuwd waren, verzochten zij meermaals bij de Spaanse luchtverkeersleiding om drie ambulances en een dokter. Na de landing duurde het echter 10 minuten voordat de eerste en 25 minuten voordat de tweede ambulance arriveerde. De derde ambulance en dokter bleven uit.

De Onderzoeksraad wijst in het onderzoeksrapport op de tegenstrijdigheid in de situatie dat bij het activeren van het fasten seatbelts de stewardessen juist op moeten staan om taken te verrichten. Dat er wereldwijd onder cabinepersoneel jaarlijks tientallen tot honderden gewonden vallen door turbulentie tijdens de vlucht, laat zien dat het onderzochte voorval geen op zichzelf staand incident is. Transavia’s procedures rondom turbulentie komen niet overeen met de nieuwste inzichten en gaan niet in op onverwachte turbulentie. Dit moet aangepast worden. Ook moet cockpitbemanning voor iedere vlucht voorzien worden van de meest recente weersinformatie. Verder beveelt de Onderzoeksraad de Spaanse luchtvaartautoriteiten aan om ervoor te zorgen dat medische zorg en faciliteiten op de luchthaven binnen korte tijd beschikbaar zijn. 

 
Jan Schrijver; bron gegevens en foto Onderzoeksraad voor Veiligheid
Geplaatst op 26-06-2018