Mart Verschoor en Gijs Lindenburg starten TT Experts

Mart Verschoor (1963) en Gijs Lindenburg (1956) hebben een nieuw expertisebureau opgericht, TT Experts. Het bedrijf verricht expertises op het gebied van Techniek en Transport in de ruimste zin van het woord.

Foto: Gijs Lindenburg (links) en Mart Verschoor 

Op 1 april 2018 stond de nieuwe firma in de steigers, waren de aanmeldingen bij VNAB en het Nivre gedaan en kwamen de eerste opdrachten binnen.  “Wij zijn een expertise bureau met moderne communicatiemiddelen, maar zoeken ook het directe contact met de klant. Wat wil een klant, hoe gaan we samen een probleem oplossen en hoe betrekken we eventuele verantwoordelijke partijen hierbij. We kunnen zaken tot op de bodem uitzoeken maar kunnen zaken ook op een economische goede manier afronden voor partijen. De klant krijgt bij TT Experts ervaring op het gebied van transport, techniek en schades en ook mensen die hun mannetje staan in het veld. Het expertisevak blijft mensenwerk. We kunnen in verband met de kleine organisatie onze kosten beperkt houden en dit zien onze opdrachtgevers terug in onze tarieven. Een no-nonsens kantoor met passie voor het vak.  Wij zien de toekomst met veel vertrouwen tegemoet”, zo beschrijven Verschoor en Lindenburg het door hen gestarte bedrijf.  Het adres van TT Experts B.V. is Lijzijde 16, 1316 VH Almere. Het telefoonnummer is 020 - 280 93 00. De website is http://ttexperts.nl

Mart Verschoor stelt zich voor
Mart Verschoor volgde de HTS Zeevaartschool in Rotterdam. Vier jaar later monsterde hij als leerling stuurman aan op de Nedlloyd Steenkerk en later ook op de Nedlloyd Adelaide. Beide waren zeer arbeidsintensieve multi-purpose ingezette conventionele stukgoedschepen die opereren in de CHIWAS (China West Afrika) service en een grote verscheidenheid aan lading verstouwen, zoals o.a.: plantaardige oliën in dieptanks, koel en vries lading, tropisch hout (boomstammen), koffie- en cacaobonen, balen katoen en wood pulp, zware project lading (trafo’s, generatoren, patrouille boten en treinstellen), en steeds meer containers. “Een ongelooflijk waardevolle intensieve tijd om het vak echt te leren”, zegt Verschoor. Mart volgt ook de HTS+ (plus) opleiding om naast zijn stuurmandiploma ook zijn  scheepswerktuigkundige papieren te halen.

Na jaren op zee gaat Mart op zoek naar een baan aan de wal. Hij landt als surveyor/schade-expert bij het bureau Binnendijk & Bree en later J. Blokzijl & Co.  Gedurende deze periode leert hij in de praktijk, veelal met opgerolde mouwen op expertise, van de oude rotten in het vak. Hij is verantwoordelijk voor een grote verscheidenheid aan schadeonderzoeken en afhandelingen in zowel transport als techniek. Om zijn horizon te verbreden besluit hij midden jaren negentig in de motoren-, automobiel- en later ook de luchtvaartindustrie te gaan werken. Eerst in Frankrijk en daarna vele jaren in de USA. Bouwend op zijn solide maritieme en expert-ervaring ontwikkelt hij zich gestaag van oorspronkelijk technisch/commerciële rollen via program management naar senior leidinggevende posities in zowel engineering, als Vice President Engineering & CTO bij Honeywell Aerospace en BorgWarner Turbocharging Systems,  en algeheel P&L (profit and loss) eindverantwoordelijke, als Business (Vice) President bij IDEX Corporation en Delphi Corporation.  

Mart is de auteur van 5 internationale technische patenten, is 4 talig, en is erkend Six-Sigma specialist in technische ontwikkeling-, kwaliteits- en bedrijfsvoering verbeteringsprocessen. De sterke band met, en passie voor, het expertisevak zijn nooit verdwenen. De wens om ooit namens opdrachtgevers als onafhankelijk expert/adviseur de opgebouwde ervaring en kennis toe te passen bleef altijd groot. Na vele mooie jaren terug in Nederland levert TT Experts thans dit platform.

Gijs Lindenburg stelt zich voor
Gijs Lindenburg volgde de HTS gestructureerde opleiding voor stuurman op de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Het 3e jaar, een 365 dagen durend stage jaar, werd gevaren bij Nedlloyd Rederijdiensten. Op de schepen Zuiderkerk, Merwe Lloyd en Simonskerk werden mooie reizen gemaakt. Dit waren schepen met tussendekken, eigen laad- en losgerei, lockers, deeptanks en koel- en vriesruimtes. Dit waren ook de schepen waarop de kapitein en zijn bemanning nog zorg voor de lading hadden. Welke ladingen mogen bij elkaar, hoe moeten ladingen gestuwd en vastgezet worden, welke bemerkingen mogen en moeten gemaakt worden en hoe kan en moet er geventileerd worden.  Na het behalen van het diploma is Gijs gaan varen bij Nedlloyd-rederijdienst. Oude vrachtschepen, semi container schepen, bulk carriers, chemicaliën- en producten tankers en een cape size gastanker passeerden de revue. In deze periode heeft Gijs als wachtsman op de opgelegde mammoet tanker Maasbree gewerkt en 17 maanden gewerkt als navigatie officier op de HM Tydeman van de Oceanografische Dienst. 

In 1982 komen Gijs en Mart elkaar voor het eerst tegen. Ze varen beiden als stuurman op het m/s Nedlloyd Steenkerk op de ChiWas dienst, China- West Afrika. Dat was een memorabele reis vol met overvallen, bedreigingen, diefstallen en een kaping op zee. In 1986 stopt Gijs bij Nedlloyd en gaat direct daarna aan de slag als kapitein  op de gastanker Zephyr.  Op 1 januari 1988 gaat Gijs aan de slag als schadeexpert bij expertise bureau Van Ameyde in Amsterdam. “Een kleine club mensen waarbij je als expert al gauw in het diepe werd gegooid en grote zaken te behandelen kreeg. Grote zaken op tankers, veel ladingschades, grote olie spills en veel cacaoschades”, zegt Gijs.

Enige jaren later wordt Gijs directeur bij het expertisebureau J. Blokzijl & Co te Amsterdam. Na enige tijd komt Mart in dienst en ontstaat het idee om samen het bureau over te nemen. Dit lukt niet en Gijs wordt partner/mede-eigenaar bij Etas Expertises B.V. te Amsterdam. Een gerenommeerd lading-expertisebureau. In de jaren daarna verricht Gijs veel expertise voor diverse partijen over de gehele wereld. Aanvaringen, grote branden, grote ladingschades, contaminaties inspecties van koffie- en cacaofabrieken en beladingen en lossingen van velerlei soorten lading op schepen. In verband met de positie van Amsterdam als cacaohaven specialiseert Gijs zich als cacao-expert. Hij reist naar Sulawesi en vele landen in West Afrika om oogsten te bekijken en om te bekijken hoe de kwaliteit van cacao wordt bewaakt en vastgesteld. Samen met opdrachtgevers reist hij de hele wereld af om veembedrijven te instrueren, claims te bespreken en verzekeraars te informeren over de bijzonderheden van cacaobonen.    

Naast de cacao-specialisatie en de gebruikelijke transportschades krijgt Gijs steeds meer technische opdrachten. Expertises worden verricht op binnenvaartschepen, technische installaties, voortstuwingsinstallaties en Gijs treedt op namens de aansprakelijkheidsverzekeraars van werven en reparatiebedrijven. Gedurende al deze jaren houden Gijs en Mart contact. Ze zien elkaar een aantal keer per jaar en zoeken elkaar in het buitenland op als dat mogelijk is. 

In 2014 besluiten de eigenaren van Etas Expertise om het bedrijf te verkopen. Gijs gaat na de verkoop aan de slag bij de NNPC te Haren.  Het assisteren van de claimsafdeling, schepen keuren, lezingen geven en adviezen schrijven, buitenlandse experts instrueren en verslag doen aan de directie. In 2016 gaat Gijs weer aan de slag als schade-expert op het gebeid van transport en techniek. De oude klanten zijn direct weer terug en expertises worden verricht op het gebied van wegtransport, beschadigde ladingen, onderzoeken aan boord van schepen en het beoordelen van technische schades. 

Samen, een nieuw begin
In 2018 besluit Gijs om weer voor zichzelf te gaan beginnen. Op dat moment spreken Mart en Gijs elkaar weer en besluiten om samen een bedrijf te starten. De naam is gauw gevonden: TT  Experts, een T van techniek en een T van Transport.   

 
Jan Schrijver
Geplaatst op 05-06-2018