HEBO Maritiemservice skimt met olie vervuilde water schoon

HEBO Maritiemservice uit Zwartsluis is momenteel druk bezig de olievervuiling op te ruimen, die het gevolg is van de aanvaring van olietanker Bow Jubail van het Noorse Odfjell met een steiger in de 3e Petroleumhaven. Daarvoor wordt onder meer de techniek van het skimmen ingezet.

Voordat het lek kon worden gedicht is zo’n 200 tot 220 ton stookolie vrijgekomen. De steiger is van LBC Tank Terminals aan de Oude Maasweg 4. LBC is buurman van Odfjell.

Het opruimen van de stookolie gaat zeker nog enige dagen duren. Een deel van de olie is de Maas ingestroomd. Het is een lang spoor en er zijn veel dieren gezien en aangetroffen met olie op hun veren. Het spoor loopt tot aan Hoek van Holland. Daardoor bestaat de kans op vervuilde stranden. Met dit mooie en warme weer kan er de komende dagen sprake zijn van stankoverlast. Jachthavens in het havengebied zijn inmiddels tot nader order gesloten om verdere verspreiding tegen te gaan. 

Om de stookolie op te ruimen is HEBO bezig met skimmen, zeg maar: afromen van het wateroppervlak. HEBO maakt gebruik van zogeheten side skimmers. Dat zijn drijvende veegarmen, die aan het schip zijn gemonteerd. Die veegarm is zo’n 5 meter lang en zuigt circa 20 m3/hr. Die hoeveelheid bestaat voor 98% uit olie en bevat maar 2% water. Compleet met een olie-transportpomp neemt de veegarm of skimmer zowel diesel als dikkere oliën, zoals deze stookolie, op.

De skimmer wordt ingezet samen met olie-kerende schermen of Floating Baffles (Drijvende Schermen), die ervoor zorgen dat de stookolieplas niet groter wordt, en diverse absorptiematerialen en zogeheten Oil Spill Control-producten. Die laatste groep varieert van absorberende doeken, voor als je bijvoorbeeld olie hebt gemorst in je garage, tot aan chemische en oplosmiddelen en olie/water separatoren toe. HEBO gebruikt overigens geen chemicaliën.

De Odfjell Termnal kende In de periode 2000-2012 een aantal incidenten. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft in 2013 hierover onderzoek gepubliceerd en ook is de terminal in die periode een tijdje stilgelegd. Bedrijf, werksystemen en problemen zijn toen uitvoerig bekeken. Verder waren vergunningverlening, inspecties, toezicht en handhaving onder meer onderwerp van nadere beschouwing. De uitkomst luidde in het kort: Langdurig onbeheerste veiligheidssituaties, onvolkomen toezicht en handhaving. 
Jan Schrijver, bron gegevens Peter Joore De Vlaardinger.nl, foto's HEBO
Geplaatst op 26-06-2018